Förvärmningen av brännaren försedd med Polardawg är inte annorlunda för att du värmer
Polarisen med bensin - det är inte själva hatten du är ute efter att förvärma, det är själva
förgasningsdelen nere vid/före munstycket som måste bli tillräckligt varm (för det bränsle
man väljer att använda*). Under drift återförs värme uppifrån ner till förgasningsdelen och
då/där gör inte hatten någon större skillnad. Varken till eller från - det är väggarna och
vingarna i brännarkoppen som för ner värmeenergin till förgasningsdelen. När det gas-
formiga bränslet sprutar upp ur munstycket drar det med sig en liten mängd luft upp och in
i hattens ingångshål - varifrån den rätt överfeta bränsle+luftblandningen sedan fördelar sig
ut till, och igenom, hattens många små hål där det sedan brinner upp med hjälp av syre från
luften på utsidan. Värme som skapats av lågorna på hattens utsida leds sedan tillbaka nedåt
via trattens vägg och vingarna till förgasningsdelen - och rundgången fortsätter...
Detta beteende gör att Polaris stabilt kan förgasa/elda vid mycket lägre pådrag
med en
tystbrännarhatt än utan hatt (dvs med flamhållarplåten).
* Lättast att förgasa (förutom redan gasformig gasol!) är vätskematad gasol
- tätt följt av 4T alkylatbensin - och därefter en bra någorlunda lätt lysfotogen.
Dieselolja är klart mest förvärmningskrävande (och smutsigast!), då kan det
ibland krävas dubbla omgångar spritförvärmning... Men när det väl är enbart gas-
formigt bränsle som sprutar ut ur munstycket - så brinner de ungefär lika bra allihop...
Kolla
den här Youtubevideon...