Nackdelarna med tystbrännarhatt beror lite på vilket bränsle du använder i ditt kök. När du använder fotogen t.ex. behöver brännaren förvärmas ordentligt (för att minska att läckage av bränsle och resulterande i "underburn". Själva brännarhatten blir också (upplever jag) mer sotig (på insidan och i hålen på själva flamspridaren) på "tysta" brännare, något som kräver mer vård av köket.
Kör du gaskanister tycker jag att det är svårare att tända (än utan) och du måste tända närmare flamspridaren, vilket kan riskera att du bränner dig. I övrigt tycker jag inte att det gör någon större skillnad, i vare sig effekt eller annat (eller ens ljudvolym) mellan gas med "tyst" brännare och och traditionell flamspridare.
Vad det gäller bensin dämpas ljudet bra med tyst brännarhatt, men effekten avtar , av gasen som brinner "utanför" brännaren. Ofta överhettas dessutom brännarhatten (och den kan deformeras, vilket gör den svårare att få ur köket - och hålla rent.
Jag skulle också kunna tänka mig att man får "pulserande" eller "oscillerande" förbränning om man kör med tystbrännarhatt lång tid, pga sot och oren förbränning. Det här har jag inga egna erfarenheter av, utan är bara en teori från min sida (som ännu inte prövats praktiskt).
I övrigt tycker jag att tystbrännare är rätt praktiskt, men jag använder det mycket sällan. Jag kör mina kök med traditionell flamspridare (då det är så de är byggda att fungera optimalt), men givetvis ska du prova och se hur du själv tycker att det fungerar!
Lycka till! Och berätta gärna här om dina egna erfarenheter - det finns säkert fler som är intresserade!