MytiPot från Alpkit!

Du kan få ett typiskt Utsidan-svar: "Är du säker på att det där är vad du verkligen vill ha"? ;)

Titan är väldigt dyrt och ger ingen jättestor vinst i vikt.

En enliterskastrull från Trangia i lättaste aluminiumversion väger väl också kring 100 gram? Och kostar nån hundring? Om man nu inte måste ha en stekpanna så funkar en pajform alldeles utmärkt som lätt och billigt lock.

Men titan har ju högre laserindex än aluminium... :)

Du kan få ett typiskt Utsidan-svar: "Är du säker på att det där är vad du verkligen vill ha"? ;)

Titan är väldigt dyrt och ger ingen jättestor vinst i vikt.

En enliterskastrull från Trangia i lättaste aluminiumversion väger väl också kring 100 gram? Och kostar nån hundring? Om man nu inte måste ha en stekpanna så funkar en pajform alldeles utmärkt som lätt och billigt lock.

Men titan har ju högre laserindex än aluminium... :)

Själv tar jag titan alla dagar i veckan hellre än aluminium eftersom det senare materialet är väldigt känsligt för syrliga produkter. Som t ex blåbärssoppa ;).

Och nu ville ju frågeställaren dessutom ha en stekpanna och inte en pajform om jag läser rätt ;).

Åter till tråden, nej. Bättre lycka med nästa svar :p.

...men den ser intressant ut, gillar diametern och det enkla handtaget. Har själv en msr-pot som är lika stor med ett otroligt hightech handtag och diametern gör att byttan upplevs som energieffektiv.

//J

Och nu ville ju frågeställaren dessutom ha en stekpanna och inte en pajform om jag läser rätt ;).

Om jag läser rätt var inte stekpannan ett krav, för då hade man ju knappast haft Evernew-grejen som alternativ från början. :)

Och om man är rädd för att tre minuters kokande av blåbärssoppa ska fräta sönder aluminiumkastrullerna eller sänka säkerhetsmarginalerna vad gäller årligt intag av aluminium så är det ju bara att köpa en med plastbeläggning.

Hur som helst gällde frågeställningen "kvalitet". Och där är min grundinvändning att det är svårt att få tillräckligt mycket kastrullfunktion för att väga upp alla de där hundralapparna.

Men jag håller med om att handtaget verkar smutt. :)

Om jag läser rätt var inte stekpannan ett krav, för då hade man ju knappast haft Evernew-grejen som alternativ från början. :)

Och om man är rädd för att tre minuters kokande av blåbärssoppa ska fräta sönder aluminiumkastrullerna eller sänka säkerhetsmarginalerna vad gäller årligt intag av aluminium så är det ju bara att köpa en med plastbeläggning.

Hur som helst gällde frågeställningen "kvalitet". Och där är min grundinvändning att det är svårt att få tillräckligt mycket kastrullfunktion för att väga upp alla de där hundralapparna.

Men jag håller med om att handtaget verkar smutt. :)

Hmm, och istället öka den dagliga dosen av plast..:)? Och... han uttryckte sitt gillande över stekpannan. Fast jag tror att den är svår att steka med, titan och stekning är sådär...

Jag förstår din invändning om kvalitet, men...för en hypotetisk någon som inte vill ha extrados av plast eller aluminium, så är ju aluminium med eller utan plast lite out of scope ..om man nu ska avvika ännu mer från tråden :). Och stål kan lätt bli i tyngsta laget....

Fint handtag som sagt :).

Jag har MytiMug eftersom jag inte kände behovet av hela MytiPot.

Jag har använt den ganska hårt eftersom det är mitt enda kärl när jag är ute. Låtit den stå åtskilliga timmar över elden när jag gjort tallbarrsthé. Jag anser att den har klarat jobbet bra.

Jag använder en bred variation av AlpKits utrustning eftersom de gång på gång har levererat bra kvalité till rätt pris. Jag har deras sovsäck, liggunderlag, drybags, uppdragssäck, titanmugg och lite andra mindre prylar.

Hmm, och istället öka den dagliga dosen av plast..:)? Och... han uttryckte sitt gillande över stekpannan. Fast jag tror att den är svår att steka med, titan och stekning är sådär...

Fint handtag som sagt :).

Så det funkar illa att steka på titanpanna?

att jag kollat på TI Ul Pot Setet först var för att jag inte hadde koll på att det fanns titan gryta + stekpanna/lock att köpa och för så bra pris.

men om det inte funkar så bra att steka på en titan s.panna då kvittar det ju:(

/P

Så det funkar illa att steka på titanpanna?

att jag kollat på TI Ul Pot Setet först var för att jag inte hadde koll på att det fanns titan gryta + stekpanna/lock att köpa och för så bra pris.

men om det inte funkar så bra att steka på en titan s.panna då kvittar det ju:(

/P

Lite rå data för grundämnena Titan och Aluminium säger ju en del. :)

Titan
Värmeledningsförmåga 21,9 W/(m·K)
Värmekapacitet 520 J/(kg·K)
Densitet 4507 kg/m3 (273 K)
Utvidgningskoeffecient 0.86 mm/meter/100 kelvin
Hårdhet 6 (okänd skala)

Aluminium
Värmeledningsförmåga 237 W/(m·K)
Värmekapacitet 900 J/(kg·K)
Densitet 2700 kg/m3 (273 K)
Utvidgningskoeffecient 2,3 mm/meter/100 kelvin
Hårdhet 2,75 (okänd skala)

(Källa: Natur och kulturs formelsamling + wikipedia vid behov)

Och slutsatsen man kan dra är ju att: Titan är 67% tyngre (vid samma tjocklek givetvis, men titan är ju starkare än aluminum så..), leder värme en elftedel så bra som aluminum (Vilket jag tror är fullt tillräckligt för att det ska göra skillnad tid för uppkok och därmed gasåtgång)

Har även hört att den dåliga värmeledningen leder till att med små brännare så kan mitten av botten i grytan bli betydlgit varmare än det runt om, och därmed bli väldigt kupig iom att materialet expanderar vid värme.. Trots den lägre längdutvidgningen..

Men har jag testat själv? Nä.

Och aluminium används ju inte för inte i botten av stekpannor osv, för att få jämnare värmefördelning. :)

Lite rå data för grundämnena Titan och Aluminium säger ju en del. :)

Titan
Värmeledningsförmåga 21,9 W/(m·K)
Värmekapacitet 520 J/(kg·K)
Densitet 4507 kg/m3 (273 K)
Utvidgningskoeffecient 0.86 mm/meter/100 kelvin
Hårdhet 6 (okänd skala)

Aluminium
Värmeledningsförmåga 237 W/(m·K)
Värmekapacitet 900 J/(kg·K)
Densitet 2700 kg/m3 (273 K)
Utvidgningskoeffecient 2,3 mm/meter/100 kelvin
Hårdhet 2,75 (okänd skala)

(Källa: Natur och kulturs formelsamling + wikipedia vid behov)

Och slutsatsen man kan dra är ju att: Titan är 67% tyngre (vid samma tjocklek givetvis, men titan är ju starkare än aluminum så..), leder värme en elftedel så bra som aluminum (Vilket jag tror är fullt tillräckligt för att det ska göra skillnad tid för uppkok och därmed gasåtgång)

Har även hört att den dåliga värmeledningen leder till att med små brännare så kan mitten av botten i grytan bli betydlgit varmare än det runt om, och därmed bli väldigt kupig iom att materialet expanderar vid värme.. Trots den lägre längdutvidgningen..

Men har jag testat själv? Nä.

Och aluminium används ju inte för inte i botten av stekpannor osv, för att få jämnare värmefördelning. :)

Tackar för den informationen, nu blev det ju lätt att välja vad man ska ha:);)

mvh/p

Tackar för den informationen, nu blev det ju lätt att välja vad man ska ha:);)

mvh/p

Allt är sant, men jag använder titanburkar för matlagning (inte stekning ;) ) och det brukar funka bra om man bara rör med skeden.

...det handlar inte om finstämda såser o dyl, men grytor och sånt.

Och jag har aldrig märkt att bränsleförbrukningen blir högre eller att kärlen slår sig och blir buckliga, det händer bara om man kokar torrt.

Så ett ti-kärl är inte dumt, men ti-stekpanna kan man skippa :).

//Johan

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg