Myten om faran att med halvrep blanda halv- och twinrepsteknik

Ha ha, listigt! Jag kan se att det i detta fall kan finnas en risk för brännskada på repet (även om det som du säger är en ganska specifik situation). Däremot är risken för skada på klättrare minimal, eftersom rep B ju är intakt.

Hrm... jag skulle då inte vilja ta den pendeln som skulle bli följden av ett avbränt vänsterrep i skissen ovan.

Nå, som sagt kan jag se en (rätt teoretisk) risk om man blandar tekniker fram och tillbaka, men knappast om man fortsätter med den teknik man växlat till.

Å andra sidan kan man ju verkligen fråga sig varför man skulle krångla till det med att blanda tekniker över huvud taget.

Å andra sidan kan man ju verkligen fråga sig varför man skulle krångla till det med att blanda tekniker över huvud taget.
Första säkringen efter ett hängande stand kan man vilja klippa in bägge repen om säkringen är bomber då ett så pass hårt fall kan vara svårare att stoppa med ett enda smalt rep, plus att man vill att klättraren ska falla så kort bit som möjligt för att undvika att knocka säkraren. Om sedan linjen efter är lite kringelikrok så vill man kanske övergå till halvteknik.

Inget jag kommit på själv, utan fick det som svar när jag ställde frågan till en annan här då en av hans bilder visade just första klippet twin, resten halv. Själv skulle jag slänga in en extra karbin för i twinsäkringen för att undvika repskav, då får man det bästa av bägge.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg