Myggtäta byxor

Tjockleken spelar också roll. Min fleecetröja står inte pall för ovan nämnda vindtäthetstest, men myggen lyckas ändå inte bita igenom - snabeln räcker väl helt enkelt inte till :) Jag ska titta på ett par Haglöfs byxor nästa gång det blir dags att skaffa nya.

Myggtätt, var det tal om. Kronans m/59 är myggtäta och dessutom praktiska; de senast tillverkade har dessutom dragkedja i gylfen och bälg på knäna för högre komfort.

Ang. test för myggtäthet anser jag nog att ett av de bättre är att titta mot en ljuskälla (ex.-vis en halvslöjad sol) genom tyget; sipprar inget eller bara lite ljus igenom är det tillräckligt tätt (ett par dm avstånd mellan tyg och öga är lagom).

För att frångå tråden något kan väl sägas att det är förvånande få skjortor som är myggtäta; återigen är m/59 räddningen om man vill ha något till trevligt pris och kan dras med gröna kläder.

Re: Vindtätt = myggtätt

Pask; sa:
Nej, det är inte tjockleken på väven som avgör myggtätheten, utan hur tätvävt tyget är. Ju vindtätare desto myggtätare. De små liven får helt enkelt inte sin snabel igenom ett tyg som är alltför tätt.

Vindtäthet är ju inget absolut begrepp, och så inte heller myggtätheten. Mina Haglöfsbyxor i Climatic är ganska vindtäta, och följaktligen också ganska myggtäta. Av 50 myggor som försöker sticka kanske några få lyckas komma igenom. Förmodligen har de hittat någon ojämnhet i fibrerna eller en söm där nålen har gjort extra stora hål. Gore Windstopper har ju väldigt bra vindtäthet, och borde vara helt myggtätt. Jag har dock inte provat.

Vindtätheten hos ett tyg kan man uppskatta själv genom att utföra det s k sugprovet. Tryck tyget mot munnen och försök suga luft igenom det. Prova med en regnjacka och en T-shirt så har du extremvärden. Du kommer kanske att upptäcka att t ex vindoveraller inte alls är så täta som man kan tro av namnet. Eller så är din modell det, och du har gjort ett bra köp.

Samma metod kan alltså användas för att uppskatta om ett tyg är myggtätt eller ej.

DÅ får vi börja testa myggtäthet i vindtunnlar...:)

Patagonia hade en...

Jag har en "Patagonia Field Shirt" som är helt myggtät. Detta var t.o.m. ett försäljningsargument när det begav sig (~1990). Av någon anledning så verkar Patagonia ha lagt ner tillverkningen. Till saken hör att modellen försvann från svenska marknaden året efter jag köpte min även om den fanns kvar i Patagonias stora sortiment. :(
Det är f.ö. den tåligaste och skönaste friluftsskjorta jag någonsin haft. :)

Myggtätt

Jag har i princip alltid varit "lowtech" på byxor och har aldrig använt annat än gamla militärbrallor M-59, nya militärbrallor M-90, träningsoverallsbyxor typ Collegemodell och typ vindställ i bom/poly, fleecebyxor i vanlig 200-fleece och Mithrilbyxor, de senare är väl "hightech" antar jag.

Av ovan uppräknade har samtliga varit myggtäta alternativt för tjocka för att bita igenom. Fleecebyxorna och vindstället i tunn bom/poly har väl i sanningens namn släppt igenom någon extra välutrustad eller vass-snablad mygga, men i stort sett har även dessa fungerat bra. Dessa kanske borde kallas myggavvisande :) ?

Funderar själv på ett par Haglöfs Nansen Fjellbyxor i kraftig Climatic, de verkade täta nog för att skydda mot mygg.

J

M59

Hej! Du behöver inte slänga ut en massa pengar på dyra byxor. Ett par M59 militärbyxor funkar utmärkt till fjällvandring och de är garanterat myggtäta. Dessutom är de otroligt slitstarka pga satinväven. Jag använde mina i Härjedalen i somras och myggen kunde inte bita igenom.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jotho Tar gärna emot tips på vind/myggtäta kläder. Kläder 15
Still Alive Myggtäta handskar? Kläder 5
Snödrivan Fodrade byxor Kläder 6
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
komfortPerZonen KM Asynja - byxor Kläder 3
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
niklaz Byxor med skalmaterial till knäna endast? Kläder 9
Elvah Vaxa byxor i bomull och elastan? Kläder 2
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
tango Festival-zip-byxor? Kläder 3
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Moga Bib-byxor i G1000/bomull för turskidåkning? Kläder 8
Mattias på myren Byxor liknande grönlandsbyxan/canadabyxan Kläder 0
oloeve Byxor/bibs för jakt och fiske Kläder 0
Erker Erfarenhet av beyond nordic byxor Kläder 0
tezooo Byxor som är någorlunda nätta? Kläder 2
Jaxxx Identifiera arcteryx byxor Kläder 3
mrrova Vindtäta byxor med ordentlig ventilation, fickor och bälteshällor Kläder 2
jjohan Bättre byxor än Fjällräven KEB? Kläder 19
Arvidsjaur Myggsäker tröja och byxor Kläder 3
AnteÅ Krokar till byxor Kläder 9
Bärsystem Hjälp med byxor Kläder 11
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
Mr7932 Omagert barn vs byxor Kläder 10
tango Byxor att cykelpendla i, vindtät, vattenavvisande fram, stretch bak, signalfärgade Kläder 10
MartinLA Spruckna Keb Gaiter - byxor, rekommendationer? Kläder 0
Zartok Hjälp mig hitta bra byxor Kläder 16
Bhappy Recention av PlusMinusNoll - Byxor. Önskas. Kläder 1
FruNalleman Fjällräven Keb byxor - hållbarhet? Kläder 13
Roejler Hjälp att identifiera byxor! Kläder 6
J-r Fjällräven keb byxor Kläder 9
Silver Fang Vilka byxor för vandring Kläder 18
Panicmode (vintervandring)Byxor för plumsiga breda höfter (Dam) Kläder 10
CarMaPal Byxor med vattentät bak Kläder 2
marr Fjällräven byxor med rålängd? Kläder 4
seasteel Byxor till sen höst/vintervandring? Önskar förslag på Budgetalternativ? Kläder 21
Adventurejonas Nya byxor till vintern Kläder 3
Ondast Byxor för vardag/fiske/skogsaktiviteter Kläder 2
CarlM Byxor för lång och smal kille Kläder 6
MagArne Byxor för långa och smala Kläder 5
Glännman Valet mellan tre totalt olika byxor från Haglöfs, Norröna och FJ Kläder 10
Knoparn Hjälp med byxor Kläder 4
Nirrebosse Klättermusen GERE byxor. Kläder 24
funio Byxor som inte håller för mygg och tillverkarens brist på ansvar Kläder 133
pelka Lundhags Rocketeer Byxor Kläder 2
Tapio_ut Konstig kravspec på byxor tydligen Kläder 11
Tringa Sot på gore tex byxor Kläder 5
knolpak Köpråd, byxor eller zip off-byxor Kläder 14
Zip99 Tips på byxor Kläder 41

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg