Myggtält/meshtält

Hittar bara gamla trådar och halvdant hitta varianter på nätet med tycker jag.

Kan väl dra hem ett nytt tält av billigare kvalitet och enbart använda innerdelen men känns en aning dumt.

Efter lite sökande har jag hittat ett Tatonka myggtält, någon som har en susning om kvalitet? Håller det eller far alla delar och tyg all världens väg bara en kotte faller på det? 😁


Något bättre förslag? Kan i värsta fall tänka mig ett komplett tält men vill ha meshdelen med så fri sikt som möjligt, två personer föredras då jag behöver plats likt den grekiska gud jag fysiskt är. Billigare tält i sådana fall då jag inte har planer på att ha med mig duken.

Edit:
Fjällräven och Hilleberg har det vet jag men summan känns omotiverad bara slippa ifrån mygg, men är kvaliten av gudalikt skick finns väl ändå en chans...

Helst ska det hållas uppe med stänger.
 
Senast ändrad:
Jag har ett Simplex Mesh Tent från Liteway som jag använt flertalet gånger (ihop med en tarp) vid tältning på lågland denna sommar. Vi har fått plats två stycken i det med ett uppblsåbart dubbelliggunderlag.

Har bara haft det en säsong än så länge, men trots misshandel med för mycket saker instoppade som trycker mot väggarna och drar i infästningarna så har det klarat sig bra. Sömnadskvaliteten verkar väldigt god.

De har även en större variant.
 
Hilleberg har ju mesh innertält till de flesta av sina modeller, som även kan användas separat:
Har ju kikat men summan skaver lite i mig då stänger ska till med. Ett smidigt myggnät jag vill åt liksom... 😁

Inget "tält" jag ska använda året runt så att säga utan mer ett alternativ vid enstaka övernattning i närområdet då vädret ser 100% bra ut. Men kvalitet tilltalar ju alltid så kanske ger mig tillslut ifall inget "vettigt" billigare fångar mitt intresse.
 
Jag har ett Simplex Mesh Tent från Liteway som jag använt flertalet gånger (ihop med en tarp) vid tältning på lågland denna sommar. Vi har fått plats två stycken i det med ett uppblsåbart dubbelliggunderlag.

Har bara haft det en säsong än så länge, men trots misshandel med för mycket saker instoppade som trycker mot väggarna och drar i infästningarna så har det klarat sig bra. Sömnadskvaliteten verkar väldigt god.

De har även en större variant.
Glömde jag visste skriva, helst ute efter kupol för slippa linor, stavar och fästpunkter ifall ingen sitter på någon supersmidig lösning jag aldrig tänkt på, som att låta sonen stå och hålla uppe tältet hela natten. 😁
 
Senast ändrad:
Det går ju att fixa stänger till rimligare pris om man är lite händig. Dels går det att beställa från ex Extremetextil:

Men har man tur kanske man kan hitta även färdiga DAC stänger som reservdel vilka man lätt kan anpassa till korrekt längd. Själv har jag hittat några Helsports DAC stänger till kraftiga REA priser på XXL som jag anpassat till ex mitt Akto så jag kan använda dubbla stänger vid behov. Helsport stången har även kortare segment vilket innebär att jag kan packa mitt Akto mer kompakt än med Hillebergs egna stång.
Att kapa stången går utmärkt med en fin röravskärare och lite eftergradning men en fin rundfil på varje ändsegment. Längd på stång/stänger till resp modell finns här:

Såg ditt nya inlägg: HB Unna tolkar jag är ganska nära vad du söker modellmässigt?
 
Det går ju att fixa stänger till rimligare pris om man är lite händig. Dels går det att beställa från ex Extremetextil:

Men har man tur kanske man kan hitta även färdiga DAC stänger som reservdel vilka man lätt kan anpassa till korrekt längd. Själv har jag hittat några Helsports DAC stänger till kraftiga REA priser på XXL som jag anpassat till ex mitt Akto så jag kan använda dubbla stänger vid behov. Helsport stången har även kortare segment vilket innebär att jag kan packa mitt Akto mer kompakt än med Hillebergs egna stång.
Att kapa stången går utmärkt med en fin röravskärare och lite eftergradning men en fin rundfil på varje ändsegment. Längd på stång/stänger till resp modell finns här:

Såg ditt nya inlägg: HB Unna tolkar jag är ganska nära vad du söker modellmässigt?
Lite smalt kanske 130, helst 140 och då snackar vi ju en tusenlapp till för ett jäkla nät, Staika/Rogen. Med stänger 4000 spänn om jag inte plockar fram sågen då som du nämner 😁
 
Min erfarenhet är att 130cm är perfekt bredd för ett 2p tält, passar utmärkt med två breda liggunderlag som oftast är kring 63-65cm beroende på modell/fabrikat.
 
Precis beställt ett i mesh till mitt Lanshan, men fanns bara att skicka från kina, så får betala lite tull m.m. Men det riggas med vandringsstav. 625 kr + 25% moms och skit sen.

Annars såg jag några andra varianter på amazon.se också, så kolla där....
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MAW Tips på (lätt) myggtält!? Bo och sova 4
Johan123 Tips på mesh-tält, myggtält Bo och sova 5

Liknande trådar