Myggrapport 2017

Hej!

Är det någon som nyligen varit och fjällvandrat och vet hur pass mycket mygg det är längst uppe i norr?

Har ni kanske lång erfarenhet? Hur brukar läget vara normalt sett i slutet av juni / början av juli? Är det en OK tid att fjällvandra?

Vi är två killar som tänkte åka upp och vandra nordkalottenleden, Kautokeino till Kilpis, nu mot slutet av juni. Dock är mycket av vandringen i en dalgång så undrar om det kanske är feltajmat med tanke på myggen och ev. högt vattenstånd..

Tusen tack för tips och råd!

Det är inte aktuellt med några myggor alls förrän snön smält. Det är snö ni skall bekymra er för inte mygg! Skippa myggoljan och satsa på skidor eller snöskor i stället!

Frågan var kanske lite dubbeltydig. Idag finns inga mygg däruppe, men i skiftet juni-juli måste man normalt räkna med rejäla mängder mygg i lägre terräng. Hur det blir just i år är förstås svårt att säga.

mygg

har du tur som jag får du inga mygg alls. dock är jag bosatt i norrland. så jag upplever väl det på annat sätt

Myggförekomst i fjällvärlden är en hel vetenskap, man skulle kunna skriva en tjock bok om det. Den tänker jag personligen dock inte skriva för jag kan för lite om det. Så jag förbereder mig alltid för mygg på lämpligt sätt, sedan får det bli som det blir. Är man ovan vid mygg kan man säkert hitta något fuktigt skogsområde hemmavid och träna. ;)

Min erfarenhet är att vid temperaturer från ca +8 grader celsius och neråt så tappar de orken och slöar till. Kalfjäll och höga höjder kan alltså vara en lättnad. Men 2002 var en varm sommar och då fanns det inga mygg alls i juli eller början på augusti, varken i Sarek eller i Kvikkjokkskogarna. Inga! Fråga mig inte varför. Jag sov då en natt i granskogen under bar himmel utan att upptäcka en enda mygga.

Det ska bli intressant att se hur det blir detta år.

/Hans

Hoppas det är ok att jag lånar tråden.

Planerar att vandra i den nedre Rapadalen nästa vecka och är lite orolig över eventuell myggsituation, då frostnätter hittils verkar ha uteblivit samt att väderprognosen framöver indikerar på fortsatt relativt varma nätter.

Är det någon som nyss varit i Sarek eller specifikt rapadalen och kan rapportera om myggsituationen?

Får erkänna att jag inte alls är vän med myggen, inte ens i måttlig mängd och skulle hemskt gärna vilja slippa dem små liven helt.

Tänkte även passa på att fråga mer erfarna höstvandrare om just höstfärgerna. Skulle verkligen vilja uppleva Rapadalen i intensiva gula- och röda höstfärger. Har läst att i normalfallen så är färgerna som starkast någongång mellan 10-15 september i Lapplandsfjällen. Tror ni, med tanke på det milda vädret, att de intensiva höstfärgerna kan försenas något detta år?

/Kalle

Ingen färsk rapport tyvärr. Vi hade mycket mygg kring lainoälven för 2 veckor sen.

Myggmedel tycker jag hjälper nära noll efter 5 minuter. Fysiska hinder är nog det som gäller vilket också är lite lättare när det är svalt.

Däremot upplever jag att loratadin hjälper väldigt mkt mot kliandet. Oftast får jag inga besvär och kan bara ignorera men ibland kommer det kliande från ingenstans och då hjälper loratadin. Ett piller om dagen är mer värt än en liter myggmedel :)

/Gustav

Mygg

Hej!
Jag var i Sarek och Padjelanta för 3 veckor sedan. Laitaure, Ivvarlako, Kungsleden förbi Pårtestugan, Kvikkjokk och Padjelantaleden från Staloluokta till Ritsem. Och nästan överallt var det rikligt med mygg. En stugvärd hade inte varit med om något liknande hittills. Sen upplevde jag att myggorna var olika aggressiva, lite snällare i Ivvarlako och riktigt elaka i skogen. Tyvärr var det mycket dåligt med hjortron också.
Go tur!
Hälsar Patrik

Även jag var i Sarek för 3 veckor sedan och kan skriva under på myggeländet. Har varit i samma område flera år tidigare och samma tid på året, dvs början av augusti utan några som helst mygg, men i år var det annorlunda. Den sena sommaren märktes inte bara av på mer snö i området utan även på att den stora myggkläckningen var senare än normalt. Min uppskattning är att allt var ca 3v senare än normalt i år, vilket även innefattar att man kunde passera över ex Tjågnårisjågåsj på stadig snöbrygga så sent som 4 augusti.
Nu är det dock i slutet av augusti och det värsta myggeländet borde vara över.

Myggvetenskap

Tack för informationen!

Får vänta ut frostnätterna innan jag beger mig.

bekräftar bilden de andra gett. Gick in i sarek 12/8 över suorva och ut över kisuris och Akka 19/8. Har aldrig varit med om så mycket mygg i fjällen! Men de lokala variationerna är stora. Upp från suorva var de väldigt många men välsigt snälla så mygghatten behövdes aldrig.
När vi rundade Kisurisfjället på sydsidan via siergavagge var det helt galet trots att vi flydde upp mot 1000-1100m nivån. Gick knappt att stanna... men mystiskt nog var det knappt en mygga sedan när vi dagen efter gick ut till akka över myrarna och genom björkskogen till akkastugorna..
Dock fick vi i efterhand lära oss att siergavagge betyder typ videdalen. Kanske förklarar skillnaden :) Likaså pekar det på att allt inte är bra med Calazos fjällkartor . I just detta fallet saknar jag verkligen den svensk-samiska ordlistan som brukade finnas på baksidan av BD-kartorna...

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg