myggorna igen...

ska upp till abisko i sommar och hade tänkt vandra abisko - nikkaloukta, dvs frliuftsmotorvägen. men min flickvän ska med den här gången och för att inte allt ska bli misär så måste det vara relativt myggfritt för henne. jag hade tänkt i början på augusti, innan fjällräven classic, eller direkt efter fjällräven classic. har myggorna försvunnit i början av augusti? ngn som vet?

Annars är ju ett alternativ att göra som renarna, och välja mer höglänt vindutsatt terräng. Antingen vandra denna sträcka mera höglänt, eller välja ett annat område som ligger mera höglänt.

Att förutspå när det finns mygg brukar annars vara svårt.

stämmer. såfort man kommer högre upp så försvinner dom. men problemet att vi måste igenom abisko och nikkaloukta, och där finns det mygg. sträckan ska vara relativt lätvandrad, annars kommer hon aldrig mer att vandra.

myggaklimatisera er. Men det blir lite för enkelt utan myggen: det är som att ställa upp i gladiatorerna...utan gladiatorer :)

myggaklimatisera er. Men det blir lite för enkelt utan myggen: det är som att ställa upp i gladiatorerna...utan gladiatorer :)

jag har inte så stora problem med dem, men det är mer frågan om den andra hälften kan stå ut. förra året var det inga mygg runt den 10:e augusti men sådant verkar variera år från år

En kvalificerad gissning är att om det är mycket snö och snön smälter sent och långsamt så har du mycket mygg. Och tvärtom. Med andra ord: håll koll på snö/vattenläget för att veta om det kommer att vara mycket mygg eller ej. Håll också koll på vädret under juli och prognosen för när ni kommer att vara där.
blöta marker=mygg

Har gått genom Abisko en gång i slutet på Juli och det var blodsugare i parti och minut! Vad jag har fått höra är att ett par frostdagar kan göra avsevärd skillnad, men kan de komma så tidigt? Sedan kommer jag att tänka på semestrar i Jämtland (långt söder ut), men där kan myggtillgången skifta rejält bara på någon mils avstånd.

Har gått genom Abisko en gång i slutet på Juli och det var blodsugare i parti och minut! Vad jag har fått höra är att ett par frostdagar kan göra avsevärd skillnad, men kan de komma så tidigt? Sedan kommer jag att tänka på semestrar i Jämtland (långt söder ut), men där kan myggtillgången skifta rejält bara på någon mils avstånd.

det verkar som om vi får lägga turen efter fjällräven classic, för att vara på den säkra sidan.

Har gått dem sträckan många gånger genom åren, och nere i Abisko brukar det alltid vara gott om mygg. På kalfjället är det alltid bättre.
Näst sista gången, i slutet av Juli 2010, var det riktigt mycket mygg i lövskogen nere i Abisko. Däremot förra året kring 10 augusti var det helt lungt med myggen, medan vi stötte på en riktigt knottfäste uppe i Kieronbacken. I det fallet föredrar jag myggen;)

avslutad210712

Gäst
Ibland undrar jag om jag har annan defintion på mycket mygg än andra. De enda gångerna jag har problem med mygg är just innan det börjar regna för då är de överjävliga. Ha alltid trott att det är mindre mygg uppe på kalfjället men jag kan inte påstå att jag tycker att det stämmer. Inte förrän man kommer upp till stenområdena. Finns tom folk som gå med mygghuvor efter lederna. Herregud mycket skall man se innan öronen ramlar av. Är garanterat mer mygg hemma vid Norrbottenskusten än uppe i fjällen.

Folk som inte besväras av mygg har naturligtvis inte heller så lätt att förstå plågan för oss som besväras av dom. Det är inte bara fysiskt utan även psykiskt. Eller snarare så att det fysiska också sätter sig på psyket. Personligen, när jag måste klia mig och slå mig överallt, så får jag till slut mer eller mindre panik.

Mvh / Johannes

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg