Myggmedel?

• Trådstartare sub47@hotmail.com (Linus)
  • Start datum

sub47@hotmail.com (Linus)

Gäst
Snart bär det av upp norrut för en veckas vandring i trakterna runt Grövelsjöfjällen. Är det någon rutinerad fjällvandarare som kan rekomendera ett effektivt myggmedel och vart jag kan köpa det någonstans? Tack på förhand.

Beckolja/Djungelolja!

Hej! Efter att ha jobbat som veterinär i Lappland ett par sommrar så har jag lärt mej att de flesta infödingar använder en blandning av djungelolja och beckolja (=tjärolja). Tjäran luktar mycket starkt men gott tycker jag och effekten brukar vara helt OK. Jag använder samma blandning på mina hundar oxå-med gott resultat. Senaste numret av Utemagasinet handlar om myggmedel bla. Hoppas du klarar dej från att bli uppäten!!!

Ulf Nilsson

Gäst
komplettering

Håller med om att Beckolja/Djungelolja fungerar ypperligt när det är mycket mygg. Vill bara komplettera med att nämna att många anser att det bästa blandningsförhållandet är en del Beckolja och tre delar Djungelolja, dvs 25% Beckolja.
/ Ulf

Jonas

Gäst
helt OK men..

Hej. Jag använder också den blandningen och tycker det funkar bra. Nackdelen är dock att beckoljan sätter sig i kläderna. Kläderna går INTE att använda till vardags efter att de har varit i kontakt med beckolja pga av den starka lukten. Helst skall de inte förvaras i samma garderob som vardagskläder.

Använd altså inte den blandningen på kläder som du är rädd om.

Hälsningar
Jonas

Ake.Jagervall@astrazeneca.com (Åke)

Gäst
Myggmedel !

Använde förut Beckolja och som de andra säger så ger det otäcka fläckar på kläder. Doften kan jag hålla med om är trevlig i små doser men ska man hålla bort myggorna krävs ganska mycke och lukten blir fort allt för stark.

Själv använder jag nu mer MyggA vilket jag tycker fungerar bra mycket bättre än dwe andra konkurenterna. Medlet kommer i en behänlig roll-on flaska, luktar gott och ger inga fläckar.

Finns och köpa bland annat på Apoteket !

Untitled

Det låter väl inte riktigt klokt men vanlig matolja går lika bra, giftfri men kladdig

Mygg OCH Knott

MyggA fungerar ganska bra om det är myggorna som är tuffa, det har även bättre doft och är mindre kladdigt. Nackdelen är den tunga och klumpiga förpackningen.

Men om det är mycket knott så behövs blandningen Djungelolja / beckolja för att om möjligt stå ut.
Finns även en "Wilmas" som är en färdigblandad pasta av ovanstående.

På hundarna använder vi även Tea-tree oil, vilket verkar fungera bra vid normala förhållanden.

Ta med myggnätet oxå.....

Jag var i veckan ute och slogs med de norrländska myggen en stund och provade då MyggA och tyckte det funkade helt ok. Dock är mitt tips att ändå ta med mygghatt/luva som en extra åtgärd. I bland kan det dessutom kännas skönt att slippa kladda ner sig mer än nödvändigt med myggmedel. Även MyggA ger känsla av att vara inkletad.....

/Andreas

PW

Gäst
Nordic Summer

Nordic Summer, finns det fortfarande att köpa, min burk börjar ta slut......
Nordic summer är en häxbrygd med klar beckoljelukt, men det fungerar bra, mycket bättre än djungelolja/beckolja-blandningen.

MyggA ger mig huvudvärk och illamående och nej, jag överdoserar inte.
Har fler på forumet upplevt att MyggA, som visserligen verkar bra mot mygg, ger otrevliga biverkningar?

Peter / som tycker att ett myggmedel skall lukta tjära och beckolja.......annars fungerar det ju inte ;-)

MYGGA

Jag har vandrat i 5 år tror jag och provat olika medel. Jag har två tips: 1. "MYGGA" som man köper på Apoteket i något som ser ut som en deo, kan vara lite tung om man jagar gram, men effektiv. 2. Ät vitlök, till och med myggorna avstår gärna från doften av vitlök. Jag har faktiskt aldrig ätit vitlök när jag fjällvandrar, men jag fick vitlökstipset av en van vandrare.

Använd inte Teatree oil på hundar!!!!

Tea-tree oil har visat sig vara giftigt för hundar!!!!Ett par fall av förgiftningar har inträffat i Sverige. Jag har däremot varken hört om någon förgiftning med Djungelolja eller MyggA.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg