Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Både dom små flugorna och dom mindre i svärm är antagligen knott. Den mindre varianten är svidknott, även kallad bara "Svid".
Hade aldrig hört ordet "svid", fören jag prata med några från öst-sidan av Sverige. Här på västkusten säger man bara "knott".
Låter bra, men prognosen för nästa måndag säger vind från sydväst med hastigheten 1 m/s (!) för östra Jokkmokksfjällen.
Nu vet vi ju alla vilken tilltro man ska ha till långtidsprognoser för fjällområdet (eller prognoser överhuvudtaget, för den delen), men blotta tanken på en knapp kännbar bris i ett knottinvaderat Rapadelta kan nog skaka om den mest garvade av fjälluvar. Och om fjälluvar blir omskakade, vad blir då inte jag?
Men det är klart, fjällvärlden har alltid något spännande elände i beredskap, är det inte knott, så är det en veckas skyfall. Tricket är nog att sluta oroa sig och istället jobba upp lite stoicism.
Jag och min flickvän hade generellt inga problem med vare sig knott eller mygg. I Aktse, Rinim och Rapadalen fanns det såklart en del mygg/knott men det avhjälptes snabbt med lite myggmedel. Inget att oroa sig för med andra ord! Mygghuvan behövde vi absolut inte använda...
Vattenbeståndet var lågt och de flesta vad var inga problem. Vi hade lite strul vid Alep Vassjajåkåt (beslutsvånda) samt vid Alep Pastajåkkå där vi drog oss upp mot glaciären innan vi vadade.