Idag hemkommen från 16 dagars vandring, mestadels i Sarek. Som Karl-Erik skriver är Louhttoláko full av snö. Gick där i lördags 27/6 och tog mig utmed den östra kanten. Att gå tvärs över i blötsnön hade nog varit omöjligt.
De större dalarna i sydvästra Sarek var i princip snöfria i sina lägre delar, medan snöfält låg kvar på högre nivåer. Högt belägna sjöar var isbelagda. Vad gäller bergssluttningarna så var syd- och västsidor snöfria, medan nord- och östsidor hade snö. Många toppar var snöklädda, dock inte Pårte 2005 som var snöfri.
Lullihavágge var full av snö, och jag gissar att Gaskasvágge också var det. Liksom andra högdalar. Den snö jag hade att forcera hade mycket varierande bärighet.
Från Aktse går man ju i grön dal (=snöfri), alternativt uppe på höjden som är en sydvästsluttning (också = snöfri). Jag såg delar av Rapadalen från långt håll med kikare, och detta verkade stämma.
När det gäller vattenläget sa man i Kvikkjokk att det var en topp I Kamajokk för 4-5 dagar sedan, men att det sedan minskat något. Mycket vatten fortfarande, dock. Hur det är vid vattendragen vid Rapadalen känner jag däremot inte till.
Jag inspekterade på håll Luohttojåhkå. Väldig fart på den jokken, såg närmast ovadbar ut. Vadade däremot Sarvesjåhkå nedanför Nåite 2 ggr samma dag, och det gick bra. Längre ner i dalen var den dock för stor och strid för att vadas.
Mitt intryck är att snösmältningen är betydligt senare i år än förra året. Under de flesta nätter under min vandring var det kallt, så vattennivåerna var rejält mindre på morgnar och förmiddagar.
/Hans