Fick ett ryckte om att det fortfarande är mygg kvar i norrland ( från en jägare) Någon som nyligen är åter från fjället?
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Mygg nu
- Trådstartare avslutatmedlemskap160620
- Start datum
Ursäkta, men "Norrland"??
Ursäkta, men "Norrland"??
Ja, du vet, norr om Stockholm... ;-)
Ja, du vet, norr om Stockholm... ;-)
Norr om Hallandsåsen börjar väl Norrland ändå..
Oj
Lätt att reta upp folk. Ryktet kom från Storuman.
Beklagar om jag inte delar in landet i mindre delar.
Norr om Hallandsåsen börjar väl Norrland ändå..
Lätt att reta upp folk. Ryktet kom från Storuman.
Beklagar om jag inte delar in landet i mindre delar.
I de sidste 2 uger af August gik jeg fra naturrastepladsen ved Guoletisjavrre (vej E95 ’Silvervagen’) og gik nordpå til Jurun, Iggesjavrre, Mavas og Pieskehaure. Derfra rundt om Sulitelma gennem Miehttjevagge, til Stadak, Sårjåsjavrre og videre østpå over Jållelahko og det gamle gruveområde på Silbbatjåhkkå. Endelig tilbage til civilisationen via Tarraluoppal og derfra den gamle ’Prestvägen’ forbi Buojdes og Vallevagge til Kvikkjokk. I alt over 200 km.
Kun i skoven nord for Mavas så jeg en 3-4 myg - ellers var der overhovedet ingen myg.
Jeg har aldrig oplevet så få myg - det skulle have været nattefrost i starten af August som har taget livet af dem, sagde de i Kvikkjokk.
Med venlig hilsen
Lars Hedegaard Larsen
Kun i skoven nord for Mavas så jeg en 3-4 myg - ellers var der overhovedet ingen myg.
Jeg har aldrig oplevet så få myg - det skulle have været nattefrost i starten af August som har taget livet af dem, sagde de i Kvikkjokk.
Med venlig hilsen
Lars Hedegaard Larsen
Hade i och för sig lite svido/sviarn (de där mikroskopiska blodsugarna). Undrade varför det sved på underarmarna och hade kanske 20-30 per arm. Olidligt i en kvart när jag rensade fisk och var bara lokalt vid en tjärn.
Mygg i all ära, de bryr jag mig inte särskilt mycket om (om det inte råkar vara ofantliga mängder eller en enda som flyger in och ut ur örat när man försöker sova), men småsvædan är ju helt olidliga!
Allt norr om slussen är Norrland ;-)
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Mygg, knott och svi | Vilda djur | 4 | ||
Mygg! | Vilda djur | 12 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg