Mygg-medel i Sarek??

Lars

Gäst
Hej!
Spekulerer på vilket mygg-medel på det svenska marknaden som är det mest effektiva. Sista gången jag var i Sarek prövade jag "Johnson OFF!" men det var inta särskildt bra - kanske beroende på at det var en flera år gammal butelj. Tyvär går det inta längare at få tag i medel med DEET här i Danmark. Nogen rekomenderingar?

Lars/København

Åke Larsson

Gäst
Finns inga

OK, en något provokativ rubrik. Det enda riktigt effektiva myggmedel som sålts i Sverige i modern tid var den gamla djungeloljan.(Gärna utblandad med beckolja till en färg som en gammal fin konjak, norrlänningarnas eget favoritrecept). Tyvärr(?) förbjöds den verksamma ingridiensen för några år sedan, så den variant som säljs idag är inte alls lika effektiv. Dock har åtminstone jag inte hittat något bättre. Utblandad enl. ovan fungerade den acceptabelt vid en Muddustur för några år sen. (Gå där några dagar ett "bra" myggår, det är en upplevelse för livet! Pallar psyket för att ständigt omges av dessa myggmoln som förmörkar solen så känns fjällturerna lättare sen). Min rekommendation blir alltså: prova denna blandning, och som dom säger i arme'n, gilla läget! mvh/Åke

Bo Göransson

Gäst
Forskar rapporter

Man kan kanske få en del tips bland FOA's forskarrapporter.
Det finns en dam på FOA som studerat myggor och ev.
motgift.
Man kan söka efter publika rapporter på deras hemsida.

renlighet

Jag kommer inte med ett förslag utan en betänkligthet angående djungelolja. Detta funkar bra speciellt den gammla varianten. Men om man ex. vandrar så blir det drygt att det är så svårt att bli av med den. Och vid långvarig (typ vecka) så får man sår av den det är därför den gamla är förbjuden för den var ännu värre.
JAg har kör med myggnät men ska testa mygg A i år för att kunna njuta av utsikten lite mera.

/www-pub/utsidan/HyperNews ()

Gäst
MyggA helt ok.

MyggA är något som fungerar helt ok. Totalt myggfri blir man dock inte. Det enda att rekommendera i det fallet är nog mygghatten.

/Pär

Inga större problem

Jag har vandrat i Sarek ca 10ggr (Juli-Aug.) utan att upplevt myggen som något stort problem. Det var endast förra året som problemen var besvärande, då fick även jag änvända myggmedel. Myggmedlet jag använde heter Autan. Det finns inte att köpa i Sverige men funkade utmärkt.
Bengt

Åke Larsson

Gäst
Fräsch eller biten?

Visst är djungeloljan kletig, och inte blir det bättre av beckoljan! Nu är det ju tyvärr så att det är det som gör att den fungerar bra, för den sitter kvar även om man svettas en del, vilket de flesta andra inte gör. Anledningen att de var tvungna att ändra sammansättningen på djungeloljan var att den förbjudna delen påstods ge genförändringar, så det kanske var tur trots allt!

Pecka

Gäst
MyggA är inte helt OK!

Bojkotta MyggA!
Läs vilka som står bakom medlet. Monsanto, ett av världens största företag på genmanipulerade grödor och bekämpningsmedel (med manipulerade grödor så kan man ha på mera bekämpningsmedel) som förstör vår vackra värld!
Vilka skador de genmanipulerade grödorna kan ställa till med vet ingen ännu. Försiktighetsprincipen bör tillämpas även här!
Köp något annat!

mats.frank@telia.com (Mats Frank)

Gäst
Tveksam till detta !

Hejsan !
På min flaska med Mygg-A så står det att MyggA är producerat i Belgien av Jaico och marknadsförs i Sverige av Searle Scandinavia i Malmö. Jag vet inte om dina uppgifter stämmer, men är så fallet så kan man ju börja fundera över diverse moraliska ställningstaganden. Men om myggmedlet på något sätt är djurtestat så må väl detta vara hänt för kor eller liknande tycker väl inte heller om mygg ;-)

MyggA innehåller förövrigt ingredienser som diverse växtoljor, huruvida dessa är genmanipulerade kanske man ska låta vara osagt.

Hälsningar Mats

Henrik

Gäst
Nordic Summer

Om du inte har svårt för kraftig tjärlukt bör du prova nordic summer. Det funkar alldeles utmärkt (fast allt kommer att lukta tjära)

Pecka

Gäst
Re: Tveksamt till detta

Har nu läst på mitt gratisprov jag fått någongstans någongång.
Det står så här: "Searle Scandinavia, division of Monsanto Sverige AB"

Om det finns ett alternativ tillverkat av ett företag som inte bara tänker på pengar så tycker jag att man skall välja det.

Om ni vill bli matade med mera information om biverkningar av
bekämpningsmedel och genmanipulerade grödor som företag som Monsanto pysslar med så kan ni få tips om ni vill...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pergite09 Tights & mygg Fjällvandring 18
uldall Myggrapport 2017 Fjällvandring 13
Axe Muddus mygg/ved Fjällvandring 4
erito Vålådalen Pyramiderna mygg? Fjällvandring 2
JackLynx800 Mygg på Fulufjället / vid Njupeskär nu Fjällvandring 1
Axe Jäkkvik; mygg? dagsturer? Fjällvandring 3
vedi mygg, kungsleden Fjällvandring 8
rennod mygg jämtjandstriangeln Fjällvandring 7
emmelie.cedergren Mygg... Fjällvandring 33
Ana1981 Mygg vid Grövelsjön i mitten av augusti? Fjällvandring 2
Grynet_Molvin Mygg 7-16 Augusti, Vindelfjällen vs Nikka-Salto Fjällvandring 11
josefkarlstrom 7-10dagar högfjäll jul-aug och inga mygg Fjällvandring 17
Efsch Abisko-Keb. imorgon -mygg? Fjällvandring 6
eyck Mygg-/vattenläget i Sarek? Fjällvandring 17
Vägslav Mygg runt abisko och keb Fjällvandring 20
Karpaterna.se Sarek mygg? Fjällvandring 4
P.D Mygg runt jämtlandstriangeln Fjällvandring 5
Henriksotare Mygg och knott i Jämtlandsfjällen!!? Fjällvandring 12
Markus88 Mygg i fjällen? (juni) Fjällvandring 13
Gunnel78 Vatten och mygg i Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 1
avslutat medlemskap1105 Hur har det varit med mygg i år? Fjällvandring 13
Overland Mygg och mat i Padjelanta Fjällvandring 1
Erica2 Hund + mygg i Vindelfjällen Fjällvandring 2
Nettan A Mygg- och vattenläget i Kebnekaiseområdet? Fjällvandring 10
hs-ranger Mygg eller knott i Sarek ? Fjällvandring 0
mdlist Läget (vatten, mygg) i östra Sarek/Stora Sjöfallet? Fjällvandring 0
rosetwig Finns det mygg på fjället? Fjällvandring 15
Jönsson72 Mygg- och jåkkfrågor Kebområdet Fjällvandring 10
Fisch Yra mygg Fjällvandring 5
danielnorgren Mygg i trakten kring Vålådalen? Fjällvandring 2
grodanbolle Mygg i fjällen! Fjällvandring 0
140062 Mygg och annat elände Fjällvandring 47
Jokk Mygg i Jotunheimen? Fjällvandring 3
Vålnaden Mygg och väder i Jotunheim Fjällvandring 2
pandeon Knott och mygg Fjällvandring 1
Hedman Väta eller mygg? Fjällvandring 5
jogrim Mygg i Tarfaladalen sista 1/2 av augusti? Fjällvandring 11
utter Mygg i fjällen Fjällvandring 0
Matsan Mygg och vattenläge i Sarek Fjällvandring 2
pillanbengtsson B-vitaminer mot mygg ???????? Fjällvandring 7
Väder, vatten, mygg Vakkotavare- Keb? Fjällvandring 3
Mygg vid Kebnekaise? Fjällvandring 2
Mygg i Sarek? Fjällvandring 2
Totteman Det gamla Sarek Fjällvandring 40
Onesport Ruttförslag ensamvandring Sarek Fjällvandring 18
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
GenomsnittligSarekLängtare Suorva-Stora toppen Sarek-Suorva Fjällvandring 8
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
olably Sarek Fjällvandring 2
Materialaren Sökinsats i Sarek efter försvunnet par Fjällvandring 194

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg