försök till svar
OK, här kommer ett aningen mer konstruktivt svar:
Mängden mygg är en "kläck"-fråga och litegrann multifaktoriellt. Inte helt lätt att svara på, det är lättare att ringa och fråga (Keb fjällstation). Myggläget varierar ju år från år och man kan inte generalisera och säga exempelvis att "mygg aldrig finns på kalfjället".Det är många faktorer som inverkar: Väder, vind, mm. Du kan säkert kontakta någon professor i entomologi (insekter) som vet litegrann om mygg och faktorer som styr den årliga mängden och desss variation i antal under sommaren. Finns säkert någon på Umeå Universitet,
http://www.umu.se
Nåväl, jag har varit i Tarfaladalen en handfull gånger, dock ej sista halvan av augusti, oftast slutet av juli och början av augusti. Myggen har aldrig varit något problem.
I början av augusti så har jag träffat på lite mygg även där.
Det kan finnas mygg där även sista halvan av augusti, det beror helt enkelt på vilken temperatur och väderförhållanden det har varit under mygglarvernas kläckningstid (vilket jag inte är så insatt i), under vissa väderförhållanden (varmt, fuktigt) så blir det mycket mygg.
De som varit i området i dagarna kanske har ett och annat att berätta angående mängden mygg. Här i Umeå så finns det just nu en hel del mygg, men i år upplever jag det som ganska lite mygg.
Jag har alltid med mig MyggA (apotekets) som jag tycker är bra. Jag har inte med mig RollOn till fjällen så därför är risken att förväxla flaskorna minimal.Jag tycker inte myggmedel är en belastning att ha med i packningen.Jag vill oxå vara förberedd.
Ni kommer väl troligen att passera Ladtjovagge och där finns ju ofta mygg. Nu har det ju varit kallt (snöblandat regn) och nattfrost i området så jag tror inte att det är speciellt mycket mygg den aktuella tiden för eran vandring.Mygg gillar nog inte nysnö och frost. I Vindelfjällen häromdan var marken snötäckt ner till 1100 m.ö.h vid Norra Storfjället.
På det hela taget tycker jag inte myggen är nåt bekymmer.Därav mitt raljerande svar, som syftade till att påvisa att det är inte helt lätt att svara på frågan. Blev du stött så ber jag om ursäkt.
MVH Mats