Muurikka!

Hej!

Det är såhär att jag går andra året på Vildmarksgymnasiet i Unnaryd! Jag har tillsammans med en klasskamrat startat ett eget uf-företag. (ungföretagsamhet). Vårt företag heter Naturligt Kul och vi erbjuder Vildmarkskurser teambuilding ock kickoffer!

Vi har kommit igång ganska bra med vår verksamhet och ska nu investera i friluftsutrustning. Nu undrar jag bara om någon vet om det finns någon annan stekhäll än muurikkapannan?

täljsten

täljsten är ett bra alternativ, här är en liten beskrivning:

Täljsten är en relativt mjuk och seg bergart som består av klorit och talk, huvudsakligen förekommer den i fjällkedjan. Täljstenen känns fet om man stryker med handen över stenytan. Den är tack vare sin mjukhet lätt att bearbeta. Den tål höga temperaturer och håller värme bra, därför lämpar den sig till kaminer och andra bruksföremål. I Handöl i Jämtland har täljsten brutits sedan 1500-talet.

Den stora mängden talk och den höga specifika vikten gör att stenen snabbt tar åt sig av den omgivande temperaturen och bara långsamt lämnar den ifrån sig. Den har en bättre värmelagrande förmåga än de flesta andra material. Den är så gott som osmältbar, den är eldfast. Den kan alltså tas direkt från stark värme till kyla utan att ta skada. Den påverkas nästan inte alls av sura eller basiska ämnen.

vikten är kanske det negativa....

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg