Mutterplattor SPD

Mutterplattorna sitter ofta fast monterade i skon och kan inte monteras på alla sulor. Är dina skor avsedda för SPD-klossar? Klossarna brukar följa med pedaler och ofta även med skor. Lösa mutterplattor har jag inte sett men torde vara rätt enkelt att tillverka själv om man har rätt gängtapp.

Nån som vet vad det är för gänga på skruvarna till SPD-klossarna?

Thure

PS Antar att du vet att sulan på SPD-förberedda skor ofta måste skäras bort till en del för att man skall kunna blotta slitsarna under vilka mutterplattan sitter. Har du någon bild på hur sulan ser ut på dina skor?
Mina skor är för SPD. Brorsan fick dom av någon avlägsen bekant, men dom passade inte....skum storlek, står att det är 42, jag brukar ha 40, och dom passar perfekt!
Syns tydligt att det suttit ett par klossar monterade på dom tidigare, antar att föregående ägare skruvade loss klossarna innan han gav bort skorna, och behöll mutterplattorna.

Japp så är det mutterplattorna följer med skorna! Men dom borde ju kunna beställas löst tycker jag!

/Janne!

Tycker jag med, men det verkar hopplöst. Går att få tillsammans med pedalklossar, och det har jag....två uppsättningar! :)

Verkar som det löser sig ändå, har fått kontakt med en cyklist som har en extra uppsättning.

Jo, jag länkade till dem tidigare i tråden:

SPD-klossar finns både med och utan själva plattan.

Dessutom ligger Cyclecomponents i Karlstad och inte i Svedala. :p

För att inte bara vara dryg fick jag hem ett par nya Shimano SH-AM50 (f.ö. storlek 45 precis som de flesta andra skor jag har) i förrgår och "mutterplattan" följde med de skorna.

Att hitta denna detalj sker nog fortfarande enklast hos närmaste fysiska cykelbutik.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg