Mutterplattor SPD

Hejsan!
Jag har ett litet dilemma jag skulle behöva lite hjälp med.
Fick ett par begagnade cykelskor av en bekant, och traskade ut och köpte ett par kombi-pedaler. Eftersom jag ibland tar cykeln bort till motionsspåret, springer en halvmil och sedan cyklar hem igen, så tyckte jag det var lämpligt med pedaler som passar både cykleskor och joggingskor.
Pedalklossar (SPD) följde med pedalerna, men jag misslyckades tyvärr med monteringen eftersom det inte var med några mutterplattor....alltså, dom där plattorna som ligger inuti skon som man skruvar fast klossarna i.

Min svåger säger att mutterplattor brukar följa med skorna när man köper dom, min bror säger att dom brukar följa med pedalklossarna......båda av dom har haft SPD-pedaler i många år, så jag antar att ingen av dom riktigt minns hur det kom när dom köpte grejorna.
I vilket fall som helst, jag har skor, pedaler & pedalklossar, men kan inte använda dom eftersom mutterplattor saknas. Har tittat lite på cykelbutiker på nätet, och det verkar hopplöst att köpa enbart mutterplattor. Någon som vet var jag kan få tag på detta??? Vill ju inte köpa nya skor eller nya pedaler när det bara är mutterplattor jag behöver. Tips mottages tacksamt!!
 
Skor

köpte nyligen ett par cykelskor (Shimano) där följde plattorna med. De som monteras under skon alltså. Två skruvar med en "styrbricka" för sidledsmontering av själva "klossen" som i sin tur går att sätta i två lägen på skon.

Junioren
 
Både och

Elkie:
Jag har fått mutterplattor både i skokartong och pedalkartong när jag har handlat, så båda dina källor kan ha rätt.
PM:a mig om du inte hittar lösa, så kan du få ett par som jag har över!
 
Senast ändrad:
Begreppsförvirring?

Mutterplattorna sitter ofta fast monterade i skon och kan inte monteras på alla sulor. Är dina skor avsedda för SPD-klossar? Klossarna brukar följa med pedaler och ofta även med skor. Lösa mutterplattor har jag inte sett men torde vara rätt enkelt att tillverka själv om man har rätt gängtapp.

Nån som vet vad det är för gänga på skruvarna till SPD-klossarna?

Thure

PS Antar att du vet att sulan på SPD-förberedda skor ofta måste skäras bort till en del för att man skall kunna blotta slitsarna under vilka mutterplattan sitter. Har du någon bild på hur sulan ser ut på dina skor?
 
Nån som vet vad det är för gänga på skruvarna till SPD-klossarna?

Vanlig metrisk gäng, troligen M5.

SPD-prylarna följer nästan aldrig med skor då det finns flera olika standarder på marknaden, Shimanos SPD, Crank Bros, Time etc.. Kan hända det följer med vissa skor där det krävs en icke-standard "mutterplatta"?

SPD-klossar finns både med och utan själva plattan.
 

Liknande trådar