Inresa planeras till den 7 Augusti 2010.
Relativt sent paa saesongen om du fraagar mig.
JovarsFinns det någon här på forumet som har erfarenhet av Kinesisk byråkrati?
Den kan vara bedroevlig. Bra att ha allt klart foere avfaerd, aeven om det funkar att ordna allt paa plats.
Vi vill helst vara oberoende av externa arrangörer.
Svaart numer. De aer inte glada aat att saelja delar av ett paket eller bara ett klaettertillstaand.
Behövs tillståndet från CMA innan avfärd? Hur kommer man i kontakt med dem?
Nej, det behoevs inte.
Du kan prova med att maila Kong Baocun - climbing@126.com
Haelsa fraan mig. Det kanske hjaelper, eftersom jag lyckats med lite specialdeals tidigare (cykla till BC etc.)
Behövs transporttillstånd mellan Kirgizstan och Kina?
Ja, om du reser via Torugurt Pass. Arrangoer i Kirgizstan eller Kina loeser detta. Du kan fixa ett separat tillstaand foer sjaelva resan fraan Bishkek, vid sidan av allt som har med klaettringen att goera.
Nej, om du reser via Irkestam. Funkar med lokalbussar hela vaegen daa.
Hur löser man logistiken mellan Kashgar och Muztagh?
Du kan aeven haer ta lokalbuss, lifta etc, men arragoeren kommer garanterat foersoeka saelja in denna transport som en del av paketet, kanske aeven beraetta att det aer illegalt att resa i omraadet utan "grupptillstaand" (vilket inte aer sant). Beroende paa laeget i provinsen aer det moejligt att du behover ett ATP (Alien's Travel Permit). Laett att ordna via lokala PSB (polis) i Kashi. Detta aer dock viktigt att kolla foere avfaerd fraan Kashi, annars kan du bli stoppad i checkpointen i Ghez. Kolla detta direkt med PSB. De aer de enda som vet hur dagslaeget aer och eventuellt de enda som beraettar hela sanningen.