Låter som en spännande och udda cykling. Jag reste med tåg, Helsingfors-Moskva-Murmansk 1996 (tror jag det var) och korsade gränsen mellan Murmansk och Kirkenaes (Storskog). När vi kom till Murmansk upptäckte vi att vi hade felaktiga uppgifter om busstider och nästa buss (jo det gick faktiskt bussar) som skulle passera gränsen var ett par dagar senare då våra visum löpt ut. Lösningen blev taxi som förstås lovade oss att köra hela vägen till Kirkenaes. Naturligtvis trodde vi honom inte men resonerade som så att han iaf skulle ta oss till gränsen, och därifrån är det inte så långt att ta sig vidare. Mycket riktigt blev vi avsläppta vid gränsposteringen. Vi gick in, stämplade våra pass och gjorde oss beredda att knata in i Norge när vi möttes av att skarpt Njet! Tydligen är (var) det så att enda tillåtna färdmedlet att korsa gränsen med var med bil eller buss. Det fanns inte på himlen att bara knata över. Efter mycket om och men lyckades vi få lift med en bil som passerade lite senare.
Vad jag vill framföra med denna lilla anekdot är att jag inte vet om det är tillåtet att korsa gränsen på cykel, så det kan kankse vara klokt att ta buss eller lifta med någon. Emellertid kan ju detta ha ändrats. Murmanskområdet är (var) fullt med militärer och de är inte vana vid turister, så om det över huvud taget är tillåted att cykla runt där som turist kommer du sannolikt att bli stoppad oavbrutet.
Helt klart ska du dock trotsa allt detta och åka dit. Lär finnas enormt vacker natur på Kolahalvön, men missären och den tunga industrin är intressanta som turistmål i sig. Missa inte byn Nikel som ligger utanför Murmansk och huserar ett enorm nickelsmältverk. Sannolikt en av de smutsigaste platserna på jorden. Hus som en gång varit färgglada som nu är svarta av sot och omgivna med död skog. Så minns jag det iaf, och det var vackert, på sitt sätt.