Murmansk

Det er snart vår ... og nye planer er på gang. Jeg kunne tenke meg reisefølge hele eller deler av vegen mellom Sør-Sverige, via Danmark(?), Tyskland, Polen og rundt til St. Petersburg, opp russisk Karelien og til Murmansk. Derfra er det ikke lange biten til Kirkenes i Norge, og kanskje Nordkapp? Og eventuelt hjem igjen. Spesielt er jeg interessert i reiseselskap i Øst-Europa. 10-12 mil i snitt per dag? Start tidlig i vår.

olav.roer@c2i.net
http://www.laboremus.no/olav
 
Hei Olav,

jeg tenker å sykle til Nordkapp via Finland til sommeren, men jeg vet ikke riktig når det blir og hvor mye tid jeg har. (Det avhenger av jobben). Trivelig at du skal reise i liknende retning, slik at vi kanskje kunne sykle en bit sammen. Vi kan snakkes via epost (terjetiido@hotmail.com).

Snakkes
Terje
 
Finland

Hej Terje!


Spennende tur du har foran deg. Jeg har syklet cirka tre ganger rundt Skandinavia, og alle tre gangene langs russiske grensen, men på finsk side. Jeg elsker forøvrig å sykle i Finland! Denne gangen tenkte jeg altså å sykle på den andre siden av den russiske grensen. Fint om vi kunne sykle sammen deler av turen!



Olav
 
Re: Finland

olavroer; sa:
Hej Terje!


Spennende tur du har foran deg. Jeg har syklet cirka tre ganger rundt Skandinavia, og alle tre gangene langs russiske grensen, men på finsk side. Jeg elsker forøvrig å sykle i Finland! Denne gangen tenkte jeg altså å sykle på den andre siden av den russiske grensen. Fint om vi kunne sykle sammen deler av turen!



Olav

Kan man det? Släpper de in en och låter en ströva runt någorlunda fritt.
 
Låter som en spännande och udda cykling. Jag reste med tåg, Helsingfors-Moskva-Murmansk 1996 (tror jag det var) och korsade gränsen mellan Murmansk och Kirkenaes (Storskog). När vi kom till Murmansk upptäckte vi att vi hade felaktiga uppgifter om busstider och nästa buss (jo det gick faktiskt bussar) som skulle passera gränsen var ett par dagar senare då våra visum löpt ut. Lösningen blev taxi som förstås lovade oss att köra hela vägen till Kirkenaes. Naturligtvis trodde vi honom inte men resonerade som så att han iaf skulle ta oss till gränsen, och därifrån är det inte så långt att ta sig vidare. Mycket riktigt blev vi avsläppta vid gränsposteringen. Vi gick in, stämplade våra pass och gjorde oss beredda att knata in i Norge när vi möttes av att skarpt Njet! Tydligen är (var) det så att enda tillåtna färdmedlet att korsa gränsen med var med bil eller buss. Det fanns inte på himlen att bara knata över. Efter mycket om och men lyckades vi få lift med en bil som passerade lite senare.

Vad jag vill framföra med denna lilla anekdot är att jag inte vet om det är tillåtet att korsa gränsen på cykel, så det kan kankse vara klokt att ta buss eller lifta med någon. Emellertid kan ju detta ha ändrats. Murmanskområdet är (var) fullt med militärer och de är inte vana vid turister, så om det över huvud taget är tillåted att cykla runt där som turist kommer du sannolikt att bli stoppad oavbrutet.

Helt klart ska du dock trotsa allt detta och åka dit. Lär finnas enormt vacker natur på Kolahalvön, men missären och den tunga industrin är intressanta som turistmål i sig. Missa inte byn Nikel som ligger utanför Murmansk och huserar ett enorm nickelsmältverk. Sannolikt en av de smutsigaste platserna på jorden. Hus som en gång varit färgglada som nu är svarta av sot och omgivna med död skog. Så minns jag det iaf, och det var vackert, på sitt sätt.
 
blomma; sa:
...Mycket riktigt blev vi avsläppta vid gränsposteringen. Vi gick in, stämplade våra pass och gjorde oss beredda att knata in i Norge när vi möttes av att skarpt Njet! Tydligen är (var) det så att enda tillåtna färdmedlet att korsa gränsen med var med bil eller buss. Det fanns inte på himlen att bara knata över. Efter mycket om och men lyckades vi få lift med en bil som passerade lite senare.

Jag var på samma ställe för ett år sedan och då var det fortfarande förbjudet att korsa gränsen till fots från Norge till Ryssland men från Ryssland till Norge så är det tillåtet. Varför det inte var tillåtet att passera från något håll tidigare är för att det var då ca 20 km mellan gränsstationerna... Nu är det ca 200 m.

blomma; sa:
Vad jag vill framföra med denna lilla anekdot är att jag inte vet om det är tillåtet att korsa gränsen på cykel, så det kan kankse vara klokt att ta buss eller lifta med någon. Emellertid kan ju detta ha ändrats. Murmanskområdet är (var) fullt med militärer och de är inte vana vid turister, så om det över huvud taget är tillåted att cykla runt där som turist kommer du sannolikt att bli stoppad oavbrutet.

Jag vet inte heller om det är tillåtet att korsa gränsen med cykel idag men det vet inte de som jobbar på gränstationen heller. När jag passerade sa jag till dem att det var tillåtet och fick då passera. Visst blir man stoppad men inte så många gånger mellan gränsen och Murmansk. Jag blevstoppad 20 km sydöst om gränsen, 30 km öst om Nickel, vis Sputnik och ca 80 km väst om Murmansk. Ett stopp tar ca 10 min och oftast blir man frågad om man har pass och visum och svarar man att man har det så brukar de inte heller vilja se passet. Sen blir det de vanliga frågorna var man kommer ifrån, hur långt man ska cykla osv.

blomma; sa:
Helt klart ska du dock trotsa allt detta och åka dit. Lär finnas enormt vacker natur på Kolahalvön, men missären och den tunga industrin är intressanta som turistmål i sig. Missa inte byn Nikel som ligger utanför Murmansk och huserar ett enorm nickelsmältverk. Sannolikt en av de smutsigaste platserna på jorden. Hus som en gång varit färgglada som nu är svarta av sot och omgivna med död skog. Så minns jag det iaf, och det var vackert, på sitt sätt.

Nickel börjar att bli en "ren" stad. De har fått mycket bidrag från väst för rening av industrin där så det är inte så spännande längre. Vill man se skitiga städer så kan jag rekomendera Montjegorsk ca 14 mil söder om Murmansk längs huvudvägen ner mot St. Petersburg.
Jag tycker att Ryssland är helt klart värt att besöka och att se det från cykel är ett utmärkt sätt.

/Stellan
 
Johnboy; sa:
1996, det är nio år sedan.

Hujedanes, var du tvungen att påminna mig...
Är väl dags för mig att göra en till tur och se hur saker och ting har ändrats. Kanske på cykel den här gången. Nu har de väl säkert tax-free butiker vid gränsen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wilfried Någon mer som vill cykla till Murmansk och Lofoten sommaren 2014? Långcykling 12
kajhaj bodö- murmansk Långcykling 2

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg