Murkolor

Murklor

Är det någon som hittat murklor än i Mälardalen?
Var ute en sväng i helgen runt Eskilstuna, såg inte ett spår, men vem vet man brukar vara lite blind så här ibörjan på våren, så mycket annat och titta på!

Ser ut som det blir gott om murklor i Norrbotten i år.

20210524_125420.jpg

Har hittat stenmurklor i Västra mälardalen men de anses inte längre vara matsvamp så de står kvar i skogen.
Har letat som en galning efter toppmurklor men inte hittat en enda. Har dock inte gett upp hoppet, en dag så ligger de där i korgen.

Vad hände med folk förr i tiden som åt murklor? För murklorna har väl inte blivit farligare med tiden? 😄
De flesta överlevde, en och annan blev kortvarigt sjuk och någon enstaka fick bestående men. Jag vet inte vad du menar med "förr i tiden", men detta hände 2007.

De flesta överlevde, en och annan blev kortvarigt sjuk och någon enstaka fick bestående men. Jag vet inte vad du menar med "förr i tiden", men detta hände 2007.
Tack, den artikeln var väldigt upplysande. Stenmurklor m fl ska man tydligen undvika. ("Förr i tiden", jo det var på den tiden murklor ansågs vara en användbar matsvamp, efter förvällning eller torkning. Det var så jag fick lära mig när jag letade efter svamp i ungdomen. Men sedan kom det ju andra anvisningar.)

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg