Multiverktyg

CE; sa:
Tack för tipsen! Priset är inte problemet...Jag vill hitta ett bra multiverktyg helt enkelt! Någon som har erfarenhet av Gerber?!

Har en 3-4 år gammal Gerber (kommer inte ihåg namnet) som jag är helnöjd med, det som fick míg att välja just Gerber var:
-Att saxen är klart bättre än de övriga.
-Sågen har utbytbara blad, jag har ett metall och ett trä.
-Den är skön att hålla i eftersom verktygen fälls ut på insidan av handtaget.

Kniven är inte mycket att hänga i julgranen men jag har oftast en vanlig kniv med ändå.

/M

GERBER

Kolla in deras sortiment med en gång, där har du ju även den modell som Svenska försvaret har valt till "tjänste-multi-verktyg". Jag har en av de mindre modellerna på mig varje dag, i arbete och fritid, kan inte vara utan, den håller och funkar, har haft den i många år nu. /Gunnar

Leatherman!

wave är en väldigt bra kniv.. har haft min i typ 3-4år nu och den har skurit i det mesta vad gäller mat och en hel del annat... plus för en väldigt bra konservöppnare, har sett MYCKET värre på liknande knivar...

lite dyr men om priset inte var problemet så köööp!! ;)

Ska du skaffa ett multiverktyg så satsa på ett av de nämnda dyra, bra märkena. Precis som FJS nämnde så är låsbara verktyg och rundade kanter klart att föredra. Jag har en PST II sedan 3-4 år. Själva verktygen är bra, fast avbitaren är lite klen, men den har inte rundat handtag, vilket blir obehagligt om du måste göra mer än bara ett snabbjobb. Och den har inte låsbara verktyg. Att att kniven inte är låsbar är en ren säkerhetsrisk. Skulle jag köpa ett muliverktyg idag skulle det bli ett med rundade kanter och låsbara verktyg.

Re: GERBER

CanMan; sa:
Kolla in deras sortiment med en gång, där har du ju även den modell som Svenska försvaret har valt till "tjänste-multi-verktyg". Jag har en av de mindre modellerna på mig varje dag, i arbete och fritid, kan inte vara utan, den håller och funkar, har haft den i många år nu. /Gunnar

De använder även Victorinox modeller =)

Jag har en Gerber som jag köpte någon gång i början av 90-talet. Den har används flitigt sedan dess. Den enda skada som finns på den är ett jack i "avbitardelen" detta uppstod då jag var tvungen att klippa Concertina.

Om du ska använda verktyget militärt så har Letherman den fördelen att du kan klämma tändhattar med den.

Re: Re: GERBER

sajberjohan; sa:
CanMan; sa:

De använder även Victorinox modeller =)

Okey, det visste jag inte, jag jobbade i Flygvapnet 84 till 91, då fick vi officerare bara en lite enkel men bra fällkniv, men jag hade då en mellanmodell Victorinox som funkade i många år, de är oxså jättebra, men tången på min Gerber var det jag saknade har jag märk idag. /Gunnar

SOG Poerlock

Är själv ute efter ett nytt multiverktyg, och har fastnat lite för SOG Poerlock, den stora med utväxling. verkar otroligt gedigen. med livstids garanti och samma prisklass som en Leatherman Wave verkar den mycket bra.

Re: SOG Poerlock

langby; sa:
Är själv ute efter ett nytt multiverktyg, och har fastnat lite för SOG Poerlock, den stora med utväxling. verkar otroligt gedigen. med livstids garanti och samma prisklass som en Leatherman Wave verkar den mycket bra.

Var lite försiktig med livstidsgaranti, är det din, produkten, företaget eller produktens beräknade livstid dom pratar om.. Livstidsgaranti är ofta lurig!!

CE; sa:
Vad rekommenderas när det gäller multiverktyg?
Mitt förslag är: använd valfri välutrustad fällkniv och kombinera den med riktig kombinationstång (avbitare/plattång) av lagom storlek från järnhandeln. Viktmässigt behöver det inte straffa sig så mycket om du köper en mindre modell, och besväret att ha en pryl till har du helt klart igen när du vet att du kan ta i mer när du klipper/nyper utan att du behöver oroa dig för att tången skall gå sönder.(vilket jag har varit med om...)
Är Leatherman Wave helt outstandning eller finns det konkurenter?!
LW ÄR trevlig, med det finns helt klart andra alternativ.

Livtidsgaranti.

FJS90/91; sa:
langby; sa:
[...]
med livstids garanti och samma prisklass som en Leatherman Wave verkar den mycket bra.

Var lite försiktig med livstidsgaranti, är det din, produkten, företaget eller produktens beräknade livstid dom pratar om.. Livstidsgaranti är ofta lurig!!

Just det, en mycket intressant och potentiellt lurig punkt. De flesta kunder tar det för givet att "livtidsgaranti" omfattar kundens egen livstid. Detta är dock givetvis inte fallet. Livstid syftar på en mer eller mindre okänd och mystisk tidsrymd som avser produktens beräknade livstid. "Livstidsgaranti" låter ju bra mycket bättre än en konkret siffra som t.ex. "15-års-garanti" eller "30-års-garanti".

Eller exempelvis 60.000 eller 100.000 drift-timmar, som man vanligvis uppger i IT-tekniska sammanhang, t.ex. för CD-R-brännare och dylikt.
Låter ju lite fånigt att uppge att det här multiverktyget går att använda under 100.000 drift-timmar. ;)
Men det är än fånigare att lura folk med "livtidsgarantier", tycker jag.

/Georg

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg