Multitång

Re: Leatherman Wave

slugger; sa:
Jag hävdar att Wave är den perfekta multitången...
Jo...Visst är den bra, men perfekt skulle jag nog inte kalla den. Irriterar mig lite på att det inte är standardfattning för bitsen (jo, jag vet att de vill kränga en Tool Adapter separat...). Och varför finns det inte skiftnyckel? Men, man kan ju inte få allt...

Den perfekta multitången?

Den perfekta multitången har naturligtvis utbytbara/borttagbara verktyg, så att man på egen hand kan välja in och bort funktioner.
Och alla verktyg ska hålla samma kvalitet som om jag köpte separata, seriösa verktyg (avbitaren ska alltså inte få hack när man använder den, och skruvmejslarna ska inte vara slöa, som på min Gerber).

Och den väger INTE 225 gram och kostar INTE 1500 spänn, som en Wave. :)

...och den innehåller naturligtvis en korkskruv och pincett!

(närmast till hands för mitt användande är nog en Juice CS4, men den kanske är klen? Och ingen pincett.)

Det finns justa multitänger för 100 kr.

Jag har erfarenhet av Leatherman orginal sedan 15 år tillbaka och av 3 olika billiga kopior från 35 Kr och uppåt.

Alla sådan här verktyg är kompromisser. De väger en hel del och jag tar bara med dem i packningen om jag vet att jag kan komma att behöva dem. På vandring eller cykelturer finns ingen anledning.

På långtur på skidor eller skridskor kan det finnas haverier som kräver tång och bra mejsel och då kan man ha nytta av en multitång gärna med bits. Men bitssatsen liksom den tång den är en del av väger rätt mycket och jag avstår därför den och väljer i stället den lättare Leatherman orginal PSTII för den har sax. Är det en veckoskidresa med boende i stuga eller på hotell så kan en värstingmultitång med bits och bra metallfil komma till användning.

När jag paddlar kan en tång behövas för att mecka med mina roderlinor som är av pianotråd men det går då lika bra med en billig radiotång för 50 Kr eller med en billig multitång som med en dyr märkesmultitång för 20 gånger den summan.

I fritidshus, båtar, bilar eller ordinarie bostad tycker jag multitängerna är vettiga komplement till verktygslådor men inget slår riktiga verktyg i god ordning på en garagevägg.

Alla multitänger jag använt har haft knivblad som jag inte gillar.

Vilken tång skall då din farsa ha?

Beror på vad han har för preferenser. Viktorinoxen tycker jag är läcker men den är ju stor och rätt tung. Sannolikt är den billigare att beställa från t ex Globetrotter än från en svensk butik.

Leathermans olika varianter är ofta bra kompromisser mellan vikt, volym och funktion. Men jag läste någon recension i en av Friluftstidningarna av en modell som klämde fingrar rätt elakt. Kommer inte ihåg om det var Friluftfrämjandets eller STFs tidning.

Biltema m fl billighetsvarianter torde gå bort då de inte verkar vara seriösa 60-årspresenter även om de är oerhört mycket mer prisvärda än Leatherman, Gerber Viktorinox m fl.

Thure

Re: Billigt

xaphod; sa:
Köp 10 st billiga på Biltema á 50-60 spänn och sprid ut i hemmet, bilen, båten, garaget eller var du nu brukar hålla till - sätt en i ryggan också. Bra att ha - de försvinner ändå alltid på nåt mystiskt sätt!

det finns ett par olika orsaker till att man inte vill göra det.

1 normalt sätt så finns det reservdelar till de dyrare tängerna.

2 dålig härdning gör att tängerna slits ut mer eller mindre omedelbart. Försöker du använda avbitaren för att kapa en ståltråd så är det inte säkert att du ens kan stänga verktyget efteråt då metallen i avbitardelen har bockat och böjt sönde eggen.

3 Designen på vissa billiga verktyg kan vara direkt farlig. har testat ett verktyg där handtagen var designade med en vass kant på utsidorna istället för insidan. detta gör att verktyget skär in i händerna när man skall klämma åt något.

4 Det blir inte billigare att köpa 10 skräpverktyg än 1 hyfsat ordentligt verktyg.

5 till de dyrare verktygen finns det ofta en del intressanta tillbehör såsom bits mm.

mina 2 c

Re: Det finns justa multitänger för 100 kr.

thureb; sa:
.....
Leathermans olika varianter är ofta bra kompromisser mellan vikt, volym och funktion. Men jag läste någon recension i en av Friluftstidningarna av en modell som klämde fingrar rätt elakt. Kommer inte ihåg om det var Friluftfrämjandets eller STFs tidning.
.....
Thure
Det var i STF:s tidning Turist, och gällde test av nya Leatherman Charge Ti. När tången används nyper tydligen två infällda blad tag i tummen....

Själv använder jag en PST II. Dess nackdelar är att knivblad och fil inte är låsbara, att kanterna inte är rundade och att avbitaren är för klen.

Raskesven
[Ändrat av Raskesven 2005-03-03 kl 13:59]

767 kr

kostade min Leatherman Wave (inalles m moms) när jag handlade fr USA, som jag skrev i en annan tråd. Jag läste recensionen av en LM i senaste numret av Turist och där var priset angivet till 1795 spänn! Helt häpnadsväckande - nästan 2000 för ett multiverktyg. Varför inte sätta ett rek. pris på 10 000 på en gång?

Jag tycker Biltema-varianten är betydligt mer prisvärd än Leatherman OM man tänker sig ett pris på >1500 spänn för denna. Är priset däremot < 800 för en Wave, då är läget lite annorlunda ;)

Re: Re: Billigt

hobbes; sa:
2 dålig härdning gör att tängerna slits ut mer eller mindre omedelbart. Försöker du använda avbitaren för att kapa en ståltråd så är det inte säkert att du ens kan stänga verktyget efteråt då metallen i avbitardelen har bockat och böjt sönde eggen.

Sambandet mellan pris och kvalitet är inte så alldeles självklart. Chansen att hitta ett bra verktyg i en högre prisklass är nog större men vissa billiga multitänger har relativt hög kvalitet.

Jag har t ex bra erfarenhet av Globetrotters billiga verktyg http://www.globetrotter.de/de/shop/...l&k_id=10&h_kat=Messer,+Werkzeug,Verteidigung

Bits har den också.

Men det tog lite tid innan jag förstod hur verktygslåsningen fungerar.

Thure

Re: Re: Re: Billigt

thureb; sa:
Sambandet mellan pris och kvalitet är inte så alldeles självklart. Chansen att hitta ett bra verktyg i en högre prisklass är nog större men vissa billiga multitänger har relativt hög kvalitet.

Jag har t ex bra erfarenhet av Globetrotters billiga verktyg http://www.globetrotter.de/de/shop/...l&k_id=10&h_kat=Messer,+Werkzeug,Verteidigung

Bits har den också.

Thure

ofta har är det syns skillnaden på hållfasthet på verktyget dirket på priset, inte alltid men ofta.. speciellt på skruvmejslar(framförallt phillips och och liknande), genom att som på ditt exempel använda "bits" så får man bort den största felkällan på multitängerna.. nästa svaga länk är tången.. Där har Gerber till och med utbytbara käftar.. men slipper man att själv tillverka "bitsen" så kan man till ett lägre pris göra en vettig multitång med en hyfsad tång.. "baserat på antaganden"

Köpte en Juice CS4 till flickvännen i julklapp, ca 350 kr från amazon.com (beställde lite annat samtidigt). Riktpris i sverige 1195:- enl Utemagasinet.. :)

Har själv en Leatherman Supertool sen 10 år tillbaka som är kanon, men lite stor att alltid ha med sig. Köper evt en Juice att komplettera med.

Största nackdelen med Juice och andra mindre verktyg är att bladen inte är låsbara.

Victorinox har jag köpt till bra priser på ebay.de

Supertool 200

Hej.

Jag rekomenderar dig att köpa en Leatherman S200(Supertool 200) som är ett helt suveränt multiverktyg. Tyvärr ligger den över din angivna prisgräns på 1000 kronor(den kostar ca 1200 kronor)men jag tycker ändå att det är värt att lägga till dom 200 kronorna som fattas för att du ska få ett bra verktyg.

Tången har alla verktyg som man kan tänkas behöva för jakt,fiske och annat friluftsliv. Jag har en S200 själv som jag har använt i 2 år,och jag är helt nöjd. En multitång är bättre än Victorinox fällknivar tycker jag. Något färre funktioner än Victorinox fällknivar,men den kraftiga konstruktionen helt i rostfritt stål är suveränt bra. Den enda nackdelen med tången är att man inte kan klippa av hårda material som rostfria fiske krokar. Skäret är för mjukt för det.

Supertool_200_o.jpg

Att köpa billiga multiverktyg från clasohlson som kostar 50 kronor är att köpa skräp. Dessa tänger är tillverkade i billigaste tänkbara plåt,och duger inte till något.

Kanske finns det någon återförsäljare som säljer Leatherman S200 till lägre pris än 1200,annars finns den hos http://www.addnature.se eller http://www.leatherman.se.

/David

Re: Supertool 200

Nordstjärnan; sa:
Den enda nackdelen med tången är att man inte kan klippa av hårda material som rostfria fiske krokar. Skäret är för mjukt för det.

Om det finns någon tång som fixar ovanstående tar i alla fall jag gärna emot det tipset. (Har dragit ut hullingar ur fingret en gång för mycket.)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pathfinder77 Sladdrig multitång? Utrustning allmänt 5

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg