Det finns justa multitänger för 100 kr.
Jag har erfarenhet av Leatherman orginal sedan 15 år tillbaka och av 3 olika billiga kopior från 35 Kr och uppåt.
Alla sådan här verktyg är kompromisser. De väger en hel del och jag tar bara med dem i packningen om jag vet att jag kan komma att behöva dem. På vandring eller cykelturer finns ingen anledning.
På långtur på skidor eller skridskor kan det finnas haverier som kräver tång och bra mejsel och då kan man ha nytta av en multitång gärna med bits. Men bitssatsen liksom den tång den är en del av väger rätt mycket och jag avstår därför den och väljer i stället den lättare Leatherman orginal PSTII för den har sax. Är det en veckoskidresa med boende i stuga eller på hotell så kan en värstingmultitång med bits och bra metallfil komma till användning.
När jag paddlar kan en tång behövas för att mecka med mina roderlinor som är av pianotråd men det går då lika bra med en billig radiotång för 50 Kr eller med en billig multitång som med en dyr märkesmultitång för 20 gånger den summan.
I fritidshus, båtar, bilar eller ordinarie bostad tycker jag multitängerna är vettiga komplement till verktygslådor men inget slår riktiga verktyg i god ordning på en garagevägg.
Alla multitänger jag använt har haft knivblad som jag inte gillar.
Vilken tång skall då din farsa ha?
Beror på vad han har för preferenser. Viktorinoxen tycker jag är läcker men den är ju stor och rätt tung. Sannolikt är den billigare att beställa från t ex Globetrotter än från en svensk butik.
Leathermans olika varianter är ofta bra kompromisser mellan vikt, volym och funktion. Men jag läste någon recension i en av Friluftstidningarna av en modell som klämde fingrar rätt elakt. Kommer inte ihåg om det var Friluftfrämjandets eller STFs tidning.
Biltema m fl billighetsvarianter torde gå bort då de inte verkar vara seriösa 60-årspresenter även om de är oerhört mycket mer prisvärda än Leatherman, Gerber Viktorinox m fl.
Thure