Multisportkanoten Defender?

Är nyfiken på om det är någon som har erfarenhet av multisportkanoten Sisson Defender och som bidra med litet erfarenheter (positivt/negativt) om denna modell.

Den är bra.

Jag har provat Defendern några gånger och jag tycker den går mycket bra, inte så mycket långsammare än en tävlingskanot men den är stadigare och tål ordentligt med sjö.
Jag provade en äldre modell, det som var dåligt var styrningen och sitsen. Det fanns inget fast fotstöd, styrpedalerna rörde sig när man tog i med benen men i de nya modellerna så är det tydligen fotstöd och pinnstyrning.
Sitsen var lite för låg men det kanske också är fixat på de nya.

defendern

Som det skrivs så har de nyare modellerna bättre lösning på roder och sits. På den jag har som är från förra året så är det en mycket bra roderlösning med pinne, lätt att justera och bra fotstöd, precis som på en racerkanot. Sitsen är också lätt justerad och har även två olika höjdlägen, likaså här så är modellen liknaden den på en racer.
Den är helt klart snabb och tar sjö mycket bra, i sidsjö kan den vara lite knepig och den fångar vinden en hel del, vilket gör att man får motstyra. En annan nackdelen jag upplevt är väl storleken på sittbrunnen som är mycket liten. Vilket också kan vara en fördel, när man ska rolla och när den blir översköld i tex fors. Kan vara lite bökigt innan man hittat en bra teknik på att ta sig i och ur. På de senare modellerna så är det också ett skott bakom sittbrunen, vilket är bra om simmar med den... Man kan även packa för dagsturer.
Har man inte paddlat motins/racer kanoter tidigare så upplever man nog att den är ganska rank. Kan väl jämföras med en VKV 101 ungefär.

Liknande trådar

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg