det blev en 1.5l PEt-flaska till slut efter att jag nojat om att bränslet inte skulle räcka så införskaffades en större bränsleflaska, det jag sen hade hemma var just colaflaskan som var lite stor men det funkade fint. Tack för tippsen!
tänkte att jag skulle skriva av mig lite om köket då det nu använts en liten tur till fjälls, tycker att jag är lite för oerfaren att skriva en rescention, ifall någon annan undrar samma sak..
hade nog egentligen för lite erfarenhet kring köket för att ta med det men det var enkelt att använda och hantera.. hemma hade jag provlagat ett par måltider på alkylat-bensin och primus gas. och hade inte nån egentlig koll på hur mycket bränske som gick åt så det blev en större bränsleflaska på nästan en liter, vi var ute i sex dar och lagade tre måltider plus kaffe lr te per dag. det var någorlunda stadiga måltider inte bara att koka upp vatten till frystorkat. bränslet som vi köpte i abisko var primus powerfuel och det gick åt ungefär 0.7l. (vi var två)
det tog ett tag, och har nog ännu inte fått in blicken för att se hur lång tid det är kvar innan kaffet kokar och alltså dax att vända på bränsleflaskan.. det som var lite tråkit när man sen satt och drack kaffe var bränslelukten för att trycket i flaskan skulle förvinna annars verkade det läcka nån droppe när man skruvade bort köket.. (eller gör jag fel då??)
trordet är en himla en skillnad i uppkokningstid på kaffepannan och matlagningskastrullen med värmeväxlare. har inga exakta tider lr annan vetenskaplig fakta än känslan..
det var en 1,6l kastrull från optimus och köket plus lite diskgrejer och bestik fick plats i den med en stekpanna som lock. bränsleflankan och den halva colaflaskan fick husera i ett fack i sidan i ryggsäcken.
en gång blev det lite väl mycket bränsle till förvärmningen, brann på rätt bra och sotade en del, tur att vi satt ute i det fria då. det gjorde vi iof vaje gång, tror inte jag vågar laga mat med den i absiden..
en annan gång började det tokregena mitt i koket, bara att ta på sig regnjackan och fortsätta, hade inga problem med själva köket, brann på så fint så
har ett hemmajort vindskydd då jag är lite funderam över det som följde med..
själva köket är typ lätt att ta isär och rengöra efter turen, pumpen var sisådär, den hade jag inte skruvat isär hemma (hade helt glömts bort) tror att jag renggjorde tillräkligt.. den verkar även rätt så ömtålig, inser nu att hela tråden hanske var onödig då det käns som att tanken är att den ska sitta i flaskan under turen men fick ju bra tipps på att skydda den när den är iskruvad!!
mång verklar klaga på att det låter o det gör det, men jag gissar att alla mf-kök gör det då jag bara kan gämföra med trangia med t-röd och gasbrännare.
jag är nöjd med köket, funkerade bra, starade varje gång, hostade par till gånger, pumpade lite o fortsatte med rörandet , sen att jag klantade mig och välte ut buljongvatten är nog inte kökets fel, men om man har långt handtag ska man nog ha det i samma riktning som ena stödbenet så det inte blir så vingligt..
kanske blev mest flum, lite såsig idag.. tur att semestern fortsätter hehe..