Multibar och Multifoam

Hej!

Jag bestämde mig för att jag skulle ha ett nytt styre till min långfärdare. Valet föll på ett BBB Multibar och jag tyckte även att BBB Multifoam verkade vara trevliga att hålla i.

Men nu är min fråga hur i h-e lyckas man få på dessa skumgummikorvar på styret? Finns det nåt vettigt man kan smörja in styret med först? eller är det ren råstyrka som gäller?
Jag har slitit som ett djur för att lyckas, men inte kommit så långt så nu överväger jag att köpa styrlinda istället.

Är det hål från båda hållen på handtagen?
Om ena änden är tät kan man trä på handtaget så långt som möjligt och sen blåsa in luft i handtaget med tryckluft. Då vidgas handtaget och en "lufthinna" bildas mellan styret och handtaget så det går lätt att trä på det.
Det går även att blöta ner insidan på handtaget med nån flyktig vätska som gör att handtaget glider på, men fastnar när vätskan förångats. Exempelvis cellulosaförtunning, thinner eller brake clean.

Tack för tipsen, men tryckluft har jag inte tillgång till. Blev en vända till cykelaffären och handla styrlinda istället.

Diskmedel eller såpa är väl klassiskt när man ska sätta på sånt där, men risken är väl att det blir halkigt igen om det tränger in vatten.

Olika petroleumprodukter skulle jag vara lite försiktig med, man vet ju inte hur de påverkar materialet.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg