MTB och GPS

Eniros stigar

jonasolof; sa:
Eniros flygbilder är bra för MTB, desssutom inkluderar vägdatabasen som används då man använder hybriden karta+flygfoto också de stigar som endast finns med på fastighetskartan och inte på terrängkartan. Åtminstone gäller det då jag kollat hur man ska kunna cykla över Stora Alvaret på södra Öland.

När jag kollar på Eniros flygbilder över Tidaholm, så är en del stigar utmärkta med dubble streck, ungefär som om de hade gått stigarna med två GPS-mottagare och kollat tracken.

Tyvärr saknas en hel del MTB-vänliga stigar på Eniros flygfoton över Tidaholm, men det kan ju å andra sidan lösas enom att kalibrera in skärmdumpar i ett lämpligt kartprogram. :)

Vi skaraborgare har f.ö. en fin finess på länsstyrelsens informationskarta http://gis.lst.se/gisvg/. Under fliken "Kulturmiljö" kan vi välja att se häradskartan från ca 1877-1882. Det är alltså fullt möjligt att växla mellan häradskartan och t.ex. den ekonomiska kartan. På häradskartan finns givetvis många gamla vägar, som fortfarande går att MTB-cykla. :)

/Niklas
 
Det där med häradskartor var ju väldigt trevligt. Säkert finns många stigar som sedan tynade bort efter utvandingren till Amerikat. Jag efterlyste ju en kartdatabas över vägar som tagits bort från terräng- och fastighetskarorna men det sade Torbjörn D att det inte lagts upp. Häradskartorna är ju en fin källa till sådan info. Det vcore roligt att veta vilka län som lagt in denna finnes så att man kan uppvakta "sin" landshövding.

Nämnas kan att jag kontaktade Sportmanship och föreslog att de skulle komplettera terrängkartan i FriPro med databasen på stigar från fastighetskartan eftersom dessa stigar är så väsentliga för friluftslivet. Förslaget mottogs positivt. Stigar från häradskartorna lär vi nog få pilla med själva, lätt gjort med transparanta kartor om man börjar med en förlaga från gpsmaps.de

De dubbeldragna linjerna på Eniros hybridkarta uppstår över en viss zoomnivå. Kan det vara så att det är två databaser från olika källor? Den stig jag just kollar har en linje med grövre (glesare) vektorpunkter medan den andra är tätare - kanske från fastighetskartan? För övrigt ser man stigen på flygfotot, den svarar bättre mot linjen med tätare vektornoder.
 
jonasolof; sa:
Det där med häradskartor var ju väldigt trevligt. Säkert finns många stigar som sedan tynade bort efter utvandingren till Amerikat. Jag efterlyste ju en kartdatabas över vägar som tagits bort från terräng- och fastighetskarorna men det sade Torbjörn D att det inte lagts upp. Häradskartorna är ju en fin källa till sådan info. Det vcore roligt att veta vilka län som lagt in denna finnes så att man kan uppvakta "sin" landshövding.

Jag vet att Lantmäteriet för några år sedan kom ut med en dvd med historiska kartor över Sverige. Har du tillgång till nämnda DVD, så borde det framgå var de historiska kartorna kan tänkas vara representerade.

jonasolof; sa:
Nämnas kan att jag kontaktade Sportmanship och föreslog att de skulle komplettera terrängkartan i FriPro med databasen på stigar från fastighetskartan eftersom dessa stigar är så väsentliga för friluftslivet. Förslaget mottogs positivt. Stigar från häradskartorna lär vi nog få pilla med själva, lätt gjort med transparanta kartor om man börjar med en förlaga från gpsmaps.de

Bra initiativ, Jonas! Jag vet att den ekonomiska kartan finns att köpa till Magellans bättre hobby-GPS-mottagare. Dock vet jag inte riktigt hur det förhåller sig med just stigarna på dessa GPS-kartor. Kanske Ola på gps@work kan svara på denna fråga?

jonasolof; sa:
De dubbeldragna linjerna på Eniros hybridkarta uppstår över en viss zoomnivå. Kan det vara så att det är två databaser från olika källor? Den stig jag just kollar har en linje med grövre (glesare) vektorpunkter medan den andra är tätare - kanske från fastighetskartan? För övrigt ser man stigen på flygfotot, den svarar bättre mot linjen med tätare vektornoder.

Det är ju sällan som de skojigaste MTB-stigarna syns på flygfotot. :( Annars stämmer nog din hypotes.
/Niklas
 
niking; sa:
Bra initiativ, Jonas! Jag vet att den ekonomiska kartan finns att köpa till Magellans bättre hobby-GPS-mottagare. Dock vet jag inte riktigt hur det förhåller sig med just stigarna på dessa GPS-kartor. Kanske Ola på gps@work kan svara på denna fråga?

Jag vet faktiskt inte själv, men jag skall dra iväg frågan till tillverkaren av kartan. Finns det inte så får vi väl se till att ta med det.

//Ola @ gps@work ab
 
PÅ gis.lst.se siten anges fastighetskartan och det torde vara samma som "ekonomiska" kartan. Eftersom magellankartan är en vektoriserad variant av fastighetskartan förutsätter jag att också de stigar som endast är återgivna på fastighetskartan (och inte i terrängkartan) finns med även i den vektoriserade varianten.

De historiska kartorna finns med på de länsvisa CD-skivorna med terrängkarta så vitt jag minns, men jag hade inte tänkt på att reka gamla stigar förut. Det var först ute i markerna under sommaren och då vi jämförde gamla och nya gröna kartor som jag blev varse värdet av info om nu borttagna vägar.
En gammal väg som vi hoppades på hade helt resolut stängts av med stora stenblock, medan andra fortfarande kunde skönjas i terrängen och var farbara.

Får väl kolla in häradskartorna under vintern och jämföra med gis.lst och eniro.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kalle.it MTB + eTrex - tips för att fästa GPS vid cykling. Navigering 3
mange s MTB + Garmin Dakota 10? Navigering 1
Brune Konstig MTB kompass Navigering 12
Sunkist Garmin 76s på MTB Navigering 2
andersenglund Etrex Vista + MTB = Fungerar ej!! Navigering 15
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 8
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 142
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17

Liknande trådar