MTB och GPS

Bra skrivet men vill man inte ha karta i GPS:en

Snyggt skrivet.

Min kommentar är (utan att hålla på med MTB) dock att kombinationen Mapsource och Etrex Vista (gps som har karta är överlägsen).

Dom har faktist fått in en massa "kostigar" i Vistan och det fungerar rel. bra att cykla med den och se vart den här vägen går om 300 meter....

Ett annat kul användningsområde jag har börjat titta på är att dela Waypoints och då via nätet. Genomn att ange Waypoints i Swedish Grid ==> att man kan titta på Lantmärerietskarta var det är.
Konverterar man sedan dessa till WGS 84 kan man även länka till kartservrar på nätet.

Ex. 7606159 1715866 N68.46324 E21.07658 Map /2 P Parkering bil Pulsujärvi
som sedan kan visas med en URL
http://www.multimap.com/map/browse.cgi?client=europe&scale=200000&lat=68.46324&lon=21.07658

Hlsn
Magnus@ids.se
 
Hejsan,

blev nyfiken på Garmin eTrex Vista.
Har den något stöd för att automatiskt upplysa om vägbyten som ligger emellan navigeringspunkter?
Vid uppläggning av rutter, följer rutten vägarna i GPS eller blir det "fågelvägen" mellan navigeringspunkter?

Jag fick prisuppgift på GPS -V i Sverige och blev lite lätt chockad över prisskillnaderna gentemot US & UK...

Mvh Olle
 
Vägbyten

Nix du har inte autorouting. Dock så kan man på displayen se kartan de närmsta biten framåt och utefrån detta göra rel. enkelt vägval vänster eller höger ....

Hlsn
magnus
 
Grusbus; sa:
Jag fick prisuppgift på GPS -V i Sverige och blev lite lätt chockad över prisskillnaderna gentemot US & UK...
Köper du i USA får du inte Atlantic (Europeisk) grundkarta i enheten vilket åtminstone jag skulle sakna i en GPS med kartfunktion. GPS V kan göra autorutt på grundkartan också.
 
Sidan är uppdaterad

niking; sa:
Jag har totat ihop en sida om den utmärkta äventyrskombinationen MTB och GPS. Den finns på http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/mtbgps.pdf

Självfallet går MTB att byta ut mot t.ex. häst, motorcross... (men se upp med allemansrätten då...).

/Niklas

Under julen har jag bitvis skrivit om artikeln och gjort en del uppdateringar om batterier och batteriladdare samt hur du undviker att GPS-mottagaren plötsligt dör under ett downhill m.m. Webadressen är fortfarande http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/mtbgps.pdf

/Niklas
[Ändrat av niking 2003-01-13 kl 23:58]
 
Lite kommentarer

Bra artikel du skrivit.

Jag antar att du har en Silva. Det verkar så mellan raderna, i alla fall.

Köper man en Garmin kan man redigera sina färdvägar (tracks) i MapSource, men man kan ju inte se dem överlagrade på någon valfri karta där.

En eTrex Vista sparar bara den barometriskt mätta höjden i loggen. GPS-höjden lagras inte. Däremot finns alltid hasigheten för varje del av loggen.

För Vista tycker jag att den automatiska loggningen fungerar bäst. Då sparar den punkter i loggen när avvikelsen från en rät linje blir tillräckligt stor. Kör du rakt fram går det inte åt några punkter alls.

Senaste versionen av firmware till Vista klarar 10000 punkter i loggen. Med en var 20:e meter kan du alltså cykla 20 mil innan loggen tagit slut.
Dessutom kan den ha 125 waypoints i en rutt.

Anders
 
Re: Lite kommentarer

apersson850; sa:
Bra artikel du skrivit.

Jag antar att du har en Silva. Det verkar så mellan raderna, i alla fall.

Köper man en Garmin kan man redigera sina färdvägar (tracks) i MapSource, men man kan ju inte se dem överlagrade på någon valfri karta där.

En eTrex Vista sparar bara den barometriskt mätta höjden i loggen. GPS-höjden lagras inte. Däremot finns alltid hasigheten för varje del av loggen.

För Vista tycker jag att den automatiska loggningen fungerar bäst. Då sparar den punkter i loggen när avvikelsen från en rät linje blir tillräckligt stor. Kör du rakt fram går det inte åt några punkter alls.

Senaste versionen av firmware till Vista klarar 10000 punkter i loggen. Med en var 20:e meter kan du alltså cykla 20 mil innan loggen tagit slut.
Dessutom kan den ha 125 waypoints i en rutt.

Anders

Jo, jag har en Silva Multinavigator och det är den enda GPS-mottagaren jag har haft hitills.

Vad jag förstår så har Vistan just uppgraderas. Hoppas bara att de andra modellerna också får större minne för waypoints, tracks och rutter. Jag får väl nämna det i nästa uppgradering av uppsatsen, om ett halvår eller så... Förövrigt är det sällan som vi MTB-cyklister cyklar mer än ca 5-6 mil/MTB-tur. Som landsvägscyklist kan dock turen bli bortåt 15-20 mil om andan faller på.

Ps, hur har Garmin fått in fler punkter i trackminner och ruttminnet? Är det på bekostnad av Kartminnet eller? Jag funderar på att börja tjata på Silva.

/Niklas

/Niklas
 
Olika minnen

Såvitt jag har förstått är det så här:
En Garmin Vista (och 76S) har två olika flashminnen. Ett på 24 MB för kartorna. Det andra är på 2 MB. Där samsas firmware och användardata, dvs. waypoints, rutter och spår, om utrymmet. Eftersom firmware är drygt en megabyte, hade de nästan lika mycket över till användaren. Allt utnyttjades inte, så nu när programvaran "mognat", och de insett att det inte blir speciellt mycket mer utrymmeskrävande finesser som kommer att läggas till, kan de ta det outnyttjade minnet i bruk till sådana här ting.

Det är ju dessutom ett sätt att hålla igång köpintresset för äldre modeller (Vista har ju funnits i snart två år på marknaden). Billigare än att ta fram nya hårdvaruplattformar stup i kvarten.

Anders
 
Eniros flygbilder är bra för MTB, desssutom inkluderar vägdatabasen som används då man använder hybriden karta+flygfoto också de stigar som endast finns med på fastighetskartan och inte på terrängkartan. Åtminstone gäller det då jag kollat hur man ska kunna cykla över Stora Alvaret på södra Öland.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kalle.it MTB + eTrex - tips för att fästa GPS vid cykling. Navigering 3
mange s MTB + Garmin Dakota 10? Navigering 1
Brune Konstig MTB kompass Navigering 12
Sunkist Garmin 76s på MTB Navigering 2
andersenglund Etrex Vista + MTB = Fungerar ej!! Navigering 15
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 8
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 142
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17

Liknande trådar