Nu blev jag ledsen och fick ont i magen
Raskesven; sa:
Vill du direkt se hur det gått i parken Fells i Massachusetts, USA, som för ett par år sedan röstades fram till en av de bästa områdena för MTB i USA, kan du kolla: wheeled-locusts
Hej Dan.
Du verkar vara en resonabel person, men jag tror att du inte riktigt har koll på vilka som driver den siten.
¨
Jag är engagerad i mtb frågor på internationell nivå, bland annat genom att vara den Svenska representanten för IMBA. Jag har stött på den typen av organisationer som du hänvisar till ovan, och utan att nämna namn så kan jag säga dig att vissa personer vill man bara inte diskutera med.
Till exempel så kan jag nämna att personer som ligger bakom just den siten som du hänvisar till är så fanatiska att dom anmälde mig till min arbetsgivare (hävdade att jag skulle bli avskedad och så vidare) för att jag hade jobbat med mtb frågor på arbetstid. Vad det handlade om var att dom finns med på olika mtb relaterade mailinglistor, och dom hade sett att jag postade där. Iofs tog dom fel på tidszonerna så det blev extra roligt när det visade sig att det inte alls var på min arbetstid.
För att ytterligare visa på vilken typ av inställning de här personerna har tycker jag att du skall titta på vilka personer som blivit uteslutna från "The Sierra Club" de senaste åren och varför de blev uteslutna. När någon brinner så för sin sak att man ljuger, använder oetiska, otillåtna och olagliga metoder för att skrämma folk och beter sig på sådant sätt att den organisation man tillhör utesluter en, ja då har man missat något anser jag.
Sedan så blir jag uppriktigt ledsen när någon väljer att bortse ifrån den forskning och de undersökningar som finns, och istället litar på en webbsite.
Min personliga inställning tror jag att de flesta här känner till, och jag är aktiv i både SAMS och IMBA. Om jag i syfte att visa att MTB inte lämnar spår alls gick och tog foton på ett mtb spår, där det inte är några problem med erosion, lerbildning etc, skulle du då tro på det?`
Jag har mängder av gånger och på många olika platser frågat efter forskning, rapporter och liknande som motsäger de forskningsresultat som finns tillgängliga på internet som stödjer vår (dvs IMBA och SAMS) åsikt.
Jag har till och med låtit en bekant som är doktor leta i forskningsdatabaser efter material som skulle motsäga den forskning som jag vet finns. Inte en enda gång har jag hittat något eller att någon kommit till mig och berättat om en vetenskapligt genomförd undersökning/rapport/examensarbete som motsäger de resultat som jag och många med mig stödjer sig på idag.
Bara så att ni vet så har jag ingående studerat allt textmaterial och alla bilder på wheeled locusts. Jag har även varit i kontakt med de ansvariga för området (både telefon och epost).
Ett citat "but venture onto difficult hiking trails officially closed to mountain bikes such as the White or Skyline trails and you'll soon what we're talking about."
Faktum är att flera av bilderna på siten kommer från helt stängda områden, där det inte är tillåtet att vara över huvud taget. Dessutom är flera av bilderna gamla och visar hur det såg ut innan man underhöll området.
Andra bilder kommer från området där de ansvariga inte har underhållit området över huvud taget för att det till exempel skall dras en ny väg där eller liknande.
Ytterligare ett citat: "Before bikes arrived about a decade ago, many of the trails in the Fells consisted of hard packed soil which withstood foot traffic for many decades with little sign of wear. "
Återigen "glömmer" man att nämna att det var problem på många stigar med erosionsskador, platser där vatten hade dragit med sig all matjord etc. Och det här var redan innan man började cykla där.
Jag skulle kunna gå igenom många nästan allt material på siten på liknande sätt, men det blir för långt.
Cyklar lämnar spår. Vandrare lämnar spår. All aktivitet i naturen sliter på naturen. Lämnar man det utan underhåll så blir det stora problem. Skall man diskutera om en eller annan aktivitet skall (mot förmodan) begränsas i någon form så skall det ske på vetenskapliga grunder!
/Mattias