MTB i närheten av Stockholm

Hej,

Jag och min fru har just flyttat hit från USA och vi cyklar mycket MTB. Vi undrar om någon har förslag på ställen utanför Stockholm (inom några timmars bilresa) där man kan köra MTB och kanske tälta under några dagar. Vi har hittat en del ställen nära Stockholm (Hellasgården, etc.) som är bra men vill gärna åka på lite längre turer också. Gärna extrem MTB men även på leder etc. Vore tacksam om någon med erfarenhet kunde ge oss lite bra tips.

tks

Hakan

1Swede; sa:
Hej,

Jag och min fru har just flyttat hit från USA och vi cyklar mycket MTB. Vi undrar om någon har förslag på ställen utanför Stockholm (inom några timmars bilresa) där man kan köra MTB och kanske tälta under några dagar. Vi har hittat en del ställen nära Stockholm (Hellasgården, etc.) som är bra men vill gärna åka på lite längre turer också. Gärna extrem MTB men även på leder etc. Vore tacksam om någon med erfarenhet kunde ge oss lite bra tips.

tks

Hakan

http://www.funsportmountainbike.com/aktips/showarea.php3?area=5

Tack,

Jag har sett denna sida och hittat en del ställen men undrade om någon har personliga erfarenheter av bra ställen ute i vildmarken runt Stockholm

H

Nynäsleden

Nu var det länge sen jag cyklade i Stockholm (har bott i Göteborg de senaste åren, men flyttar tillbaka strax) förutom några svängar i Hellasområdet.

Men innan jag flyttade så körde jag en del på Nynäsleden. Starta t.ex. i Haninge och kör ner till Nynäshamn. Pendeltåg tillbaka. Eller kör t.o.r. om du är tuff. :-D

/Jonas - körde nära 6 timmar i lördags, på bohus/hallandsleden

sörmlandsleden

Sörmlandsleden kanske men den kan vara ganska svårcyklad bitvis. Det borde väl finnas annat. Kanske kan vara en idé att höra sig för med vandrare.
Thomas.

SAMS har svaret på din fråga

Som du har förstått finns det gått om mountainbike-stigar runt om Stockholm. En del finns inom några minuter från Stockholm City, andra finns i anslutning till pendeltågen.

Personligen cyklar jag mycket mycket i Haninge-Huddinge-Tullinge skogarna. Där finner du flera underbara stigar som bjuder på underbar singletrack och teknisk cykling och varierande natur. Dessa skogar är heller inte överbefolkad med vandrare eller motionärer.

Här är några tips på njutbar cykling.

Sörmlandsleden - som är uppdelad i 100 etapper och är 1000km lång. Starten/Målet är Björkhagen som ligger nära Globen eller Hellasgården.
Mer information om Sörmlandsleden finner du på http://www.sormlandsleden.se.

Hanvedenstigen - är en 15km lång singeltrack med en mycket tät natur. Den börjar och slutar vid Hanvedens IP i Västerhaninge som du kan ta dig till via pendeltåget eller motorvägen 73 mot Nynäshamn.
Stigen är en blandat teknisk stig som går över en underbar rullande terräng som bjuder på det mesta.
Hanvedenstigen leds av gula markeringar i form utav pilar och fyrkanter.

SAMS jobbar med att uppdatera mtb-stigar med markeringar runt om i Stockholm och Sverige.

SAMS har en Stigmästare som heter Tobias Jönsson som kan ge dig mer tips på bra cykelstigar.
Tobias Jönsson når på: 08-848467 eller mir_bar@hotmail.com

Du kan även kontakta oss andra på SAMS med frågor om stigar och annat som berör mtb.

SAMS- Sverige Allmänna Mountainbike Sällskap samarbetar med IMBA- International Mauntain Bike Association. Och jobbar för mountainbikens intressen och framför allt bevara rätten att cykla i den svenska naturen utan onödiga förbud eller hinder.

Paul Engman
Orförande i SAMS
Sveriges Allmänna Mountainbike Sällskap
http://www.samsinfo.nu
info@samsinfo.nu
08-50010106

Häng med på en tur

1Swede; sa:
Hej,

tks

Hakan

Om man utgår från stockholms central (med eller utan bil) och har en restidsradie på en timme så kommer man mycket långt och du kommer hitta mängder med bra cykelområden.

Personligen så tänker jag lovorda Hanveden/Haninge då det är min hemmabana. Stökigt, tekniskt och otroligt kul cykling. Du har min mailadress i profilen. Maila mig så tar vi en runda.

Andra områden värda att nämna är Lunsen vid Uppsala (Per Löwdin brinner för det området och jag kan efter några timmrs cykling där rekommendera det starkt).

Ursvik, Hellas, valfri skärgårdsö, roslagsleden... Listan kan göras lång. Det enda jag saknar i stockholmsområdet är långa singletrack backar.

Slog mig precis... På ett par timmar kommer man ju upp till Säfsen. Dom satsar stenhårt på MTB och har fina rundor.

Som sagt, det finns hur mycket som helst.

/Mattias

Tack för alla svar. Jag är medveten om att det finns otroligt mycket fina ställen men det gäller bara att hitta dom..... Ser fram emot att ta en sväng med er senare.

H

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
snokke Hyra av MTB i Skåne eller i närheten? Mountainbike 0
MTB turer i närheten av Borås? Mountainbike 0
julia_olsa.se Mtb med hund, tips och sällskap (Bas i Göteborg) Mountainbike 8
Sezziyanen [Fråga] Prisläge beg. MTB? Mountainbike 16
Phreakishe [Fråga] MTB Rockrider ST-520 BB? Mountainbike 4
trullss Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
Lansgren Återigen en MTB noob Mountainbike 5
Gemclare1980 Mtb trails Mountainbike 2
IngemarB Bergstoppar möjliga att bestiga med MTB Mountainbike 17
MaxDavid Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
majjen MTB med elmotor? Mountainbike 14
Johan123 MTB med elmotor i naturresevat? Mountainbike 215
stormfrog Vilka är dina bästa MTB XC upplevelser runt Göteborg och Västra Götaland? Mountainbike 1
b-axe Köpråd mtb Mountainbike 14
GladeVandraren Byta cyclocross till MTB styre? Mountainbike 6
thomas.vastervik MTB 29" Peak Mountainbike 11
KLAGER Två MTB-cyklister cyklade in i militär raketövning Mountainbike 19
Micke86 Fälgar mtb Mountainbike 44
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8
PixelNoise [Köpråd] Behöver Råd innan min första MTB köp Mountainbike 15
kanis Köpråd beg. första-MTB Grand Canyon AL 29" Mountainbike 36
Kalimera MTB kompis Stockholm Mountainbike 5
fjellinden Riktigt billig första MTB Mountainbike 10
Påveen Mtb norge Mountainbike 4
herr thomas Framstänkskärm med stag på dämpad MTB-gaffel? Mountainbike 9
tomhylsan Racerdäck på MTB? Mountainbike 15
herr thomas Slicks på MTB? Mountainbike 13
herr thomas Byta vevlager på en äldre MTB Mountainbike 10
MalinpDahl Stuga i Norge - MTB Mountainbike 2
Joel_80 Mtb kompis i Göteborg Mountainbike 3
majkelsson I västerled med MTB Mountainbike 0
Angeline MTB-kompis i sthlm Mountainbike 2
Danne84 Köpa ny MTB Mountainbike 7
Frisk MTB I Uppsala Mountainbike 1
emmaskold MTB cykling i Leogang i Österrike i sommar - SÄLLSKAP SÖKES! Mountainbike 1
anteleaf MTB-tidning på svenska? Mountainbike 2
Henkes MTB/hybrid med 3-5 växlar? Mountainbike 11
Niklaski Tänkte köpa en MTB Mountainbike 11
perosen MTB-kartor / färgmärkning av svårighetgrad på spår? Mountainbike 5
emmaskold Vem cyklar MTB i Ängelholm? Mountainbike 3
skogsvakt MTB kompis GBG Mountainbike 2
mabo MTB-lopp...glasögon ett måste? Mountainbike 4
SimonStröm Välja MTB 29-tum Mountainbike 9
kalalokki MTB i Säfsen Mountainbike 1
Äpelena mtb polare sökes på Österlen! Mountainbike 0
xlunja MTB kring Klimpfjäll Mountainbike 3
Argusgranskare Storleksfråga MTB-däck Mountainbike 3
froxi Hjälp! Vilken MTB ska jag köpa? Mountainbike 12
rockempire MTB områden Mountainbike 2
Fastnet.R MTB Falkenberg Mountainbike 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg