Olika don för olika person
Semislick är ju först och främst för torra banor.
Åsikterna om däck går isår, men jag tänker sticka ut hakan och säga vilka däck jag tycker om
-Hutchinson Python Air Light
Stor luftkammare, lite ballongdäckskänsla. Bra grepp, men i lera så är dom lite sämre (mest teknik som spelar roll i lera i vilket fall som helst).
Mina sprack rejält på flera ställen i sidväggarna, men vi kör 90% svåra tekniska banor med mycket grymma rötter och vassa stenar. På snällare banor (som FMT i år) så passar dom utmärkt.
-Continental Explorer
Stora och tunga. Lite pansarvagnskänsla med sina 600 gram plus. Tål allt. Mycket bra fäste.
-Continental Twister Protection
Har bara kört ca 20 mil med dom (bytte precis innan FMT) men dom verkar lättrullade och har bra fäste i torr terräng. Har av naturliga skäl inte kunnat testa dom i blöta förhållanden än (fast nu regnar det ute *mums*).
Skall testa Schwalbe Fast Fred och IRC Nothos under hösten, men har inte hunnit börja med det än.
Det som du skall tänka på när du väljer däck är vilken terräng du kör i och hur du kör. Det samma när du läser recensioner om vad andra tycker om ett däck.
Hur kör dom? Vart kör dom? För vilka förhållanden köpte dom däcken?
Personligen så är jag en stor och tung cyklist med hyffsat bra teknik som kör agressivt och över istället för att köra runt. Däck som passar för mig kanske inte passar för dig och så vidare.
http://www.mtbr.com har mängder med recensioner på däck. Man får läsa dom med en nypa salt bara, speciellt om det är få personer som lagt sin röst.
/Mattias