Mt Denali Budget?

Hej!

Funderar på Denali/Mt McKinley utan att spendera tokmycket på utrsutning som jag sedan inte har användning för. Så om man inte vill köpa Dunkläder för -40, Millet Everest skor...... vad kan man göra för kompletteringar till det man kan ha? Typ overboots, dubbla dunkläder, dubbla sovsäckar.....
Mycket tacksam för förslag.
Jag vet vad berget ifråga kan handla och vill inte göra något idiotiskt men vill ha grejer som jag faktiskt använder mer än en gång.

/Johan

den utrustning som jag hade på denali andvænder jag æn idag.
detta var de klæder som jag hade med meg
ullstæll: arcteryx byxa och trøja
fleece: byxa: arcteryx, trøja: helly hansen
skall: byxa och jacka: arcteryx
primaloft: mont bell jacka
dunjacka: phd
dunbukse: rab
længdåkningshandskar, hestra vantar och OR vantar(super varma)
lowe alpin mountain hat(varm, vind och vattentætt), solhatt,
2 boxer shorts av mærke lowe alpin(syntet)
3 par tunna strumpor , 2 par medium och 2 par tjocka strumpor

det ænda soom jag hadde skift med meg var boxer og strumpor. allt annat hadde jag en av.
vi gick med skidor så på føtterna hadde vi scarpa F1 støvlar med termo boot samt till campen hadde jag dun"socker" och ett par overboots i neopren. erfaringen sa att detta var før kallt i minus 35 nær man svettats hela dagen så næsta gång skall jag ha med meg høgfjælls støvlar.

tænker sækert någon : jaja, massa arcteryx som kostar flæsk. svar: ja det ær dyrt men det funkar. valde arcteryx pga kvalitet samt att alla lag på benen har lång gylf som gjør toabesøk lættare. vældigt få mærken har det.

sovsæck: hagløfs som jag inte minns modell på men den har extrem temp på minus 40.
liggunderlag: ett i cellplast och ett oppblåsbart.

som sagt så andvænder jag allt fortfarande man så bor jag uppe i fjællen och vintercampar endel.

robert

Kul att du ska fara dit, det är ett häftigt berg!
Jag trodde jag skulle frysa utav helvete men det gick väldigt bra.
När det gäller förstärkningsplagg så hade jag med mig en värmejacka och ett par värmebyxor (köpte dom i Alaska för ca 1000 kr) och så en hyfsat tjock dunjacka (samma som jag brukar använda hemma). Jag hade med mig ett par rejäla vantar också, men de använde jag nästan bara när jag sov - och då bara duninnervanten (jag var nästan lite besviken när jag inte fick använda dom på toppdagen, tror dock de är bra att ha med, sköna att sitta på om inte annat). Vi gick på skidor och jag hade också Scarpa F1 med thermoinnersko plus neoprenöverdrag på den övre delen av berget. Jag hade fuktspärrar i skorna så att de inte blev blöta av svett, ett finare ord för en plastpåse mellan tunna och tjocka strumpan (bra att ta med några extra plastpåsar för de går sönder ibland). Torkar tunna sockarna innanför tröjan efter byte...I campen hade jag ett par "värmesockar" (tunnare än dunsockar i syntet), thermoinnerskorna från pjäxorna och neoprenöverdragen när jag gick runt. Jag tyckte att det funkade bra, frös inte nämnvärt om fötterna någon gång. Kan kanske nämnas att jag hade plats att vifta på tårna i pjäxorna.
Jag körde dubbla dunsäckar (inte extrema säckar) på natten och ett exped downmat 9 cm.
Om jag skulle göra det igen kanske jag skulle tagit med mig ett vanligt liggunderlag också, ganska mkt safety och comfort för lite vikt. När det var lite kallare så sov jag i alla förstärkningsplaggen också plus hade två nalgeneflaskor med varmt vatten i sovsäcken (har fått för mig att det trycker ut fukt också).
Som slutkläm (kanske självklart?): Packa lätt (men få med det som behövs för att klara er på egen hand även om det är en massa folk på berget)! Det mesta går att lighta ned. Vi drog förbi massa team som släpade på så jäkla massa saker.
Om du undrar något annat så får du gärna höra av dig, annamalou@gmail.com, tror jag har nån packningslista någonstans på datorn.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg