Jag har svarat på den här frågan förut här i forumet men vi tar det igen.
Ska man sammanfatta är svaret: Hyr en guide.
Om man är redo att klättra Mont Blanc på egen hand brukar man veta om det själv utan att fråga. Därför gissar jag att du inte är det.
Normalvägen på Mont Blanc ansedd som enkel men det är inte samma sak som att den är ofarlig. Utan någon träning i alpin klättring skulle de flesta faktiskt fixa Mont Blanc. Det är bara det att oddsen att dö är så förfärligt mycket sämre. Folk dör varje år Mont Blanc av just den anledningen.
Det finns tre sätt att förbättra oddsen: avstå, lär dig klättra alpint eller hyr en guide. Det finns massor av guider i Chamonix, det finns skolor, kurser som tar dig upp på Mont Blanc, svensktalande guider osv.
Ska man ha ett mått på hur avancerat det är så är normalvägen en lång snötur på hög höjd graderad till F+.
Själv klätterutrustningen som man behöver går på kanske 5000 spänn. Men det bästa är att hyra om du inte har planer att fortsätta. Guider kan ordna fram hyrprylarna åt dig.
Tyvärr är inte guider särskilt billiga. Det kostar ett antal tusen franc för en Mont-Blanc-tur.
Bli inte avskräckt av det jag skrivit. Det är en fin tur och det är en fantastisk upplevelse att klättra Mont Blanc.
God tur!