MSR Whisperlite

Jag har köpt ett kök som heter MSR Whisperlite Internationale på en bytesmarknad. Jag har läst lite om det tidigare på forumet och förstått att det är ett bra kök men svårstartat. Är det någon som har erfarenhet av ett liknande kök som kan berätta om det funkar bra och hur man gör för att få en bra och snabb låga, eller var jag kan läsa om det. Jag köpte det för 100 kronor med flaska. Någon som vet nypriset på köket?

Tommy

[Ändrat av kärlek 2003-05-13 kl 22:03]

Bra kök

Whisperlite är ett bra, prisvärt, lätt, smidigt och tyst kök. Inte svårare att starta än andra bensinkök. Pumpa upp trycket med pumpen. Släpp ut lite bensin så att det lägger sig i "koppen". Tänd bensinen och låt det brinna tills det börjar falna lite. Sen öppnar du "kranen" lite försiktigt och om köket är tillräckligt varmt så kommer det att bli en blå låga med lite gula inslag. Lite gulare i början innan det blir riktigt varmt.
Nypris 7-800:- (tror jag)
/Thomas J

Förvärm med sprit

Håller med om att det är ett bra kök. Har ett riktigt gamm-whisperlite som jag rotat fram. Efter att bytt packningar fungerar det som nytt. Mitt tips är att du istället för att spruta fram bensin i koppen häller på lite T-röd för förvärmningen. Detta minskar sotningen avsevärt. Min hållpunkt för att skruva igång är när det börjar fräsa ordentligt (bensinen i slangen förångas)

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg