MSR Tälten? Är de bra...

Hike-Lite verkar vara grymt bra, de svarar på mail inom någon timma (även på kvällen), skeppar samma dag om du ringer före lunch. De har vissa paket med rabattpris, men jag fick löfte om att få knåpa ihop ett eget "paket", så var inte rädd för att maila om du ska beställa nåt. Håller på att pressa ner min utrustning för 3-säsongsvandring under 4 kilo (exl vatten & mat), och då är det till att välja rätt prylar..

vet du nåt ställe där jag kan få tag i MSR tälten utomlands....
de kostar mycket mindre där har jag sett...
MVH jocke

Toppen länkar!!

Tack för bra länkar! Har ni flera? Har läst boken "Beyond Backpacking" av Jay Jardine och är starkt inspirerad av honom! :)

Jonas

UK&frakt

Om du bara beställer ett tält från Storbritannien så sparar du inte många kronor. Priserna på Field&Trek resp. Snow&Rock är bara 4-500kr lägre än hos t.ex. Addnature, vilka f.ö. verkar hålla agentens (Outsides) rekommenderade cirkapris. Till det kommer frakten och den är förhållandevis dyr hos de MSR-återförsäljare (bl.a. ovanstående) jag kollat in Detta gör att du förmodligen bara sparar 100-200kr. Detta ska vägas mot fördelen att beställa inom Sverige eller (ännu hellre) att köpa hos en lokal Outsideåterförsäljare i händelse av strul - t.ex. skada på tältet eller något annat som kan göra att man vill skicka tillbaka det.

Re: Toppen länkar!!

macpac; sa:
Tack för bra länkar! Har ni flera? Har läst boken "Beyond Backpacking" av Jay Jardine och är starkt inspirerad av honom! :)

Jonas

Här är en länk till ett företag som gjort business av Jardines tankar: http://www.golite.com Jag har själv köpt en av deras ryggsäckar som jag nu ska testa.

När jag läst Jardines bok för några år sedan så skrev jag ner lite likande tankar, något anpassade för svenska förhållanden. Dessa ca tre sidor text låg på nätet men nu kan jag inte hitta dem (inte min egen websida). Om du mailar mig kan jag skicka det jag skrev.

Det finns en del saker i det Jardine skriver som inte riktigt passar för svenska förhållanden:
1. Det är blötare i Sverige... Löparskor fungerar dåligt på myrmark, t.ex.... Men på bra stigar går det ju fint (men skorna slits väldigt i den svenska terrängen har jag märkt. Det blir fortsatta tester i sommar.)
2. Paraply i svensk fjällbjörkskog eller videsnår är nog ingen höjdare...
3. Att använda "tarp" för övernattning kan bli lite halvjobbigt utan myggnät...
4. Det kan bli riktigt kallt i svenska fjällen!

Tänker man på detta (och lite till) så kan man ändå få en löjligt lätt packning inför fjällvandringen med hjälp av Jardines idéer!

Re: Re: Toppen länkar!!

pecka; sa:
2. Paraply i svensk fjällbjörkskog eller videsnår är nog ingen höjdare...
Helt riktigt. I det fallet är nog byxholkar+kilt svårslaget... ;)
3. Att använda "tarp" för övernattning kan bli lite halvjobbigt utan myggnät...
Det går, men man får se till att vara heltäckt så att mygg&knott inte kommer åt. Dessutom så underlättar det att ha öronproppar - ljudet är oerhört enerverande när man har många surrande flygfän runt huvudet när man ska sova...

Eftersom akto nämnts så kan jag säga att det finns ett till salu för 1700:- (rött tält) på Stadium bredvid IKEA i Uppsala. Om någon skulle vara intresserad.

Mvh
The Crow

Re: UK&frakt

haskell; sa:
Om du bara beställer ett tält från Storbritannien så sparar du inte många kronor. Priserna på Field&Trek resp. Snow&Rock är bara 4-500kr lägre än hos t.ex. Addnature, vilka f.ö. verkar hålla agentens (Outsides) rekommenderade cirkapris. Till det kommer frakten och den är förhållandevis dyr hos de MSR-återförsäljare (bl.a. ovanstående) jag kollat in Detta gör att du förmodligen bara sparar 100-200kr. Detta ska vägas mot fördelen att beställa inom Sverige eller (ännu hellre) att köpa hos en lokal Outsideåterförsäljare i händelse av strul - t.ex. skada på tältet eller något annat som kan göra att man vill skicka tillbaka det.

jo,jag märkte det..ca 200 kr tjänade jag på det.. Men det är det enda stället som jag har hittat Zoid1 på...vet ni nån annanstans där det säljs i sverige...
MVH jocke

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
Emil_VBotten MSR Hubba Hubba NX - alternativt annat 2P tält? Bo och sova 26
Evni Tält: Exped Lyra/Mira vs MSR Hubba Hubba Bo och sova 23
Gråbuse MSR Hubba Hubba Nx 2 - vad är nytt för 2018? Bo och sova 1
meto MSR Elixir 1, Helm 1 eller Exped Carina II? Bo och sova 8
rayun MSR Hubba Tour 1 Bo och sova 0
omni96 MSR Hubba Hubba NX Bo och sova 19
Nordiska Motorcyklister MSR Hubba Tour 1, tält med garage och myggnät mot dörren. Bo och sova 13
Samuel E MSR Hubba Hubba HP verklig storlek Bo och sova 6
anders84 Erfarenheter av MSR Hoop Bo och sova 8
David Eklind Enmanstält - MSR Hubba vs Vaude Hogan Ultralight Argon Bo och sova 16
Shaguar MSR "Hubba Hubba" vs "Hubba Hubba HP" Bo och sova 5
carina_ MSR Hubba HP Bo och sova 5
Pieri Exped Pegesus - MSR Stormking eller HB Keron 4GT Bo och sova 4
The Trooper MSR Skinni One/Too Bo och sova 1
Daddy TNF Minibus 33 eller MSR Mutha Hubba HP på fjället? Bo och sova 3
BadCash MSR Hubba vs. Go Lite Shangri La Bo och sova 3
grodanbolle MSR Carbon Reflex Bo och sova 4
3338 MSR Skinny One Bo och sova 10
Lite MSR Dragontrail Bo och sova 0
sonjahal MSR Hubba Hubba HP Bo och sova 11
realout MSR Twin Peaks? Någon som provat? Bo och sova 0
zzeezz MSR Tält Bo och sova 9
zeromaker MSR Zoid 1 Bo och sova 3
sam Tält! MSR Phantom Bo och sova 2
vandrafjäll Vad skiljer tälten åt mer än drygt 1400:- Bo och sova 10
Rickys Råd om Tälten 2013 Bo och sova 15
chala Tälten Primus H6 vs McKinley Samos 6 Bo och sova 5
vandrafjäll Ultamid 4p Vinter Recension: Är det värt Hypen? Bo och sova 19
såg Är Therma-A-reast NEOAIR UBERLITE L Unisex. som passar en fullvuxen karl under tre säsonger. Bo och sova 7
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 9
Sisay Är Fjellheimen Superlight 3 samma som Fjellheimen Superlight 3 Camp? Bo och sova 2
Bearik Fjällräven Skule är inget att ha Bo och sova 12
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Elvah Hur är Hilleberg Unna med logga i läder? Bo och sova 9
Sebbis Vilket liggunderlag är bra? [~budget] Bo och sova 28
Clover Vilken sovsäck är detta? Bo och sova 2
joask202 Hur ömtåligt är Hillebergs Enan? Bo och sova 9
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Jones Tält för mig som är 190 cm Bo och sova 40
vandrafjäll Någon som vet vad det är för sovsäck jag fyndat på loppis Bo och sova 7
chilehead Vad är det för skillnad på olika tält? Bo och sova 13
dmchris Storlek sovsäck - hur viktigt är det? Bo och sova 5

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg