Hade liknande utgångspunkt för användning som dig Emil_VBotten och jag fastnade också tidigt för MSR Hubba Hubba bl.a. pga många positiva recensioner, hög kvalitet, funktionellt med 2 absider och stor "dörr", lätt i förhållande till volym, pris etc. Jag kollade även på Exped Lyra och Exped Mira - se tråd för tänkvärd input:
Exped Lyra/Mira vs MSR Hubba Hubba
Jag såg också youtube-klippet du länkat till och blev lite fundersam över att köpa ett tält som ev läcker, men googlade och hittade följande:
Identifiera läckande MSR Hubba Hubba
Dvs problemet med läckande Hubba Hubba är åtgärdat på senare modeller. Och det är enkelt att kontrollera tältet när man packar upp det så man vet att man köpt ett tält som håller tätt genom att kolla lappen som anger tillverkningsmånad och år i nedkant på ytterduken: ”
Locate the Lot Tag on your tent, a white label found on the bottom seam of the rainfly near the door. Tents with a Lot Tag #0818, 0918, 1018, 1118, 1218, 0119, 0219, 0319, 0519, 0619, 0719 are eligible for Seam Sealing Service and Support.” Bara att skicka tillbaka om du fått något av dessa tält alternativt lägga på seam sealer.
Funderade länge på input från forummedlemmarna innan jag beställde mitt MSR Hubba Hubba, men min budget och mitt tänkta användningsområde(vår/sommar/höst södra Sverige + enstaka sommarfjällövernattningar planerat utifrån väderleksprognos) gjorde att till slut föll mitt val på Hubba Hubba. Även om tältet inte är optimalt för fjällvandringar pga snabbt skiftande väder, så är det trots allt många som använt det i svenska fjällen och det verkar ha fungerat bra.
Jag köpte dock till footprint - främst för att få lite mer skydd från marken, men också för att ha möjligheten att sätta upp tältet med ytterduken först och sedan haka på innertältet så det inte blir vått vid regn. Har testat att göra det på gräsmattan i trädgården och det funkar helt ok, så det finns en bra workaround för detta också!
Köpte mitt i maj och är väldigt nöjd. Har dock inte testat det i regn ännu så kan inte ge någon input kring det. Blir test i fjällmiljö nu under augusti.