Tack för dina råd. Det är ju superviktigt att jag kan resa tältet själv och HS-tältet väger ju inte så mycket mer än Vapor. Det är också viktigt för mig att tältet är slittåligt och rymligt. Jag får kompromissa och spara vikt på annan utrustning, sovsäck, liggunderlag osv. När jag campar slår jag oftast upp tältet på en mysig plats och använder det som bas för dagsturer, ibland hänger jag bara vid basen, fiskar och grillar korv vid en eldstad. Jag har dock planer på längre fjällturer och hoppas att jag i framtiden träffar en trevlig kvinna som vill hjälpa till med viktfördelningen. Om jag har riktigt tur kanske det går att muta någon av mina tonåringar att följa med😅
Jag har också en dröm att vandra i alperna, där gäller ju inte allemansrätten och man kan inte slå upp ett tält hur som helst. Har hört att folk slår upp sina tält på campingplatser, tar linbanan upp på fjället och tar dagsturer. Det låter tilltalande.
Jag jobbar även en del i Nordnorge och tänkte ta med tältet ifall det blir läge för en övernattning på fjället efter arbetstid.
Tror jag gjorde rätt val och tack för att du avstyrde mina planer på ett amerikanskt kupoltält👌🏽