MSR Alpine 2 Potset ,besvikelsen är ett faktum!

Bara för skojs skull mätte jag godstjockleken på mitt och dotterns Alpine set, den var densamma.
Att tro att US tillverkade grejor enbart p g a tillverkningslandet är bättre, verkar mer än lovligt bängt, många fler parametrar spelar säkert vida större roll. Inte minst Q samt materialval.
Mina bästa skjortor kommer inte från USA utan från indien och egypten. Men även i en så enkel produkt spelar många fler faktorer stor roll.
Vill man ha lätta kastruller måste godstjockleken nedgå eller man får dras med containermodeller. Mitt urgamla Jägarkök, orginal, är bukligt som bara den, men hjälpligt uttryckt med en bit rundstav och fungerar väl.
Trangias duo är ett exempel, som väger för vad det är.
Dina Alpine 2 är det blanka eller svarta kastruller?
Själv är jag mycket nöjd med mina tunna gamla blanka rf kastruller. Brukar bara bruka en och en Trangia vattenkokare.

Jag lånar tråden lite; har någon förslag på lämpligt kokkärl till ett MSR Pocket Rocket?
Jag räknar inte med att göra mer avancerat än att koka vatten egentligen. Det köket är till för kaffe-kok och i nödfall frystorkat vid kortare turer med enstaka övernattning.
Vikt står högt på prio-listan.

Till seobserver...mina kastruller är den blanka sorten, ska försöka hitta något bättre, skiter i om det väger mer, klen är man inte, så bära några hekto extra bekommer mig inte, huvudsaken att inte kastrullen bågnar bara för att man vattenfyller den, vilket förövrigt slog mig när jag bände lite lätt i skiten att, skulle man fyllt den med 1.5 liter vatten, så hade kastrullen blivit oval!
Mailade förövrigt till Cascadedesigns igår ,och idag fick man ett mail där dom beklagade att det blir bucklor i godset, dom sa att det inte skall vara så och erbjöd sig att skicka mig ett nytt set! Jag avböjde givetvis och sa att jag nog skall söka efter stadigare grejor! MSR gör bra saker det är inte det, Dragonfly och XGK EX är väl dom bästa multikök som gjorts antar jag, gjord för att hålla, Men deras pottor tycker jag inte är värda namnet. Nog om detta, det är bara att se framåt..imorgon tar man hunden och knallar Kurirleden!

Jag lånar tråden lite; har någon förslag på lämpligt kokkärl till ett MSR Pocket Rocket?
Jag räknar inte med att göra mer avancerat än att koka vatten egentligen. Det köket är till för kaffe-kok och i nödfall frystorkat vid kortare turer med enstaka övernattning.
Vikt står högt på prio-listan.

Primus Etapower-grytorna (med flänsar) brukar göra köket 20-30% effektivare än vanliga grytor utan flänsar.
/Niklas

Våra alpineset levererades med MSRs yttre värmefläns. Den fungerar med flera sekunder kortare koktid. Min brukar få ligga hemma.
Kokkärl med nedre värmefångargaller, brukar kräva egen packpåse, annars får man nya intressanta hål i annan utrustning. Sällan något är bara vinst.

Solo fungerar MSRs Ti kettel utmärkt.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg