Håller Sprite 1 för tältning ovanför trädgränsen?
Hej! Jag köpte mig ett Mountain Hardwear Sprite 1 på Vildmarksmässan.
Jag tycker att tältet verkar stabilt, lätt att sätta upp och väger lite...men min fråga är nu håller det för vandring i svenska fjällen eller hör det bara hemma under trädgränsen?
-Kommer duken hålla för vind?
Lite fakta om tältet från MH:s hemsida
-----------------------------------------------------
Designed for the solo backpacker or cyclist, the Sprite packs small and doesn’t weigh down a pack. Front vestibule shelters gear and the efficient floor plan allows enough room for one person and essentials. Lightweight Atlas 7001 poles stand strong in stormy weather. Guaranteed watertight construction. Superlight option: pitch with fly only plus and Pitch Light™ footprint to shave pounds. Footprint sold separately.
Capacity 1
Minimum Weight 1.29 kg
Packaged Weight 1.57 kg
Usage Three-Season Backpacking / Camping
Tent Floor 70D Nylon Taffeta 3000mm PU
Fly Fabric 75D Polyester Taffeta 1500mm PU
Poles Atlas 7001
Canopy Fabric 20D Nylon Knit Mesh
Canopy Fabric 68D Polyester Ripstop DWR
Det jag luskat ut hittills är att många verkar nöjda med tältet men vissa påpekar saker som kan ändras vilket jag tänker rätta till, dessa är:
1. Golvet sträcks upp så högt så att sömmarna går upp när man ligger i tältet (2. löser detta
problem genom att sänka golvet=mindre spänning)
2. Golvet går inte upp tillräckligt högt på kanterna så det kan piska upp regn underifrån.
Punkt 1 och 2 löses med att korta ner tältstängerna något.
3. Åtgärden i punkt 2 medför sämre ventilation vilket åtgärdas med en ventil likt
Bergans Ringstind
Summan av det hela blir kortare stänger och en ventil=)