Jag har nu fått min sovsäck och tänkte utvärdera den en aning.
Vid första anblick var min uppfattning att sovsäcken är tunn och att det tog en relativt lång stund innan den fick upp sitt loft. Huvan är ganska tight och den saknar någon krage att dra åt (dock avskyr jag dessa kragar eftersom dem ger mig panik, so good for me). Tyget på säcken känns minst sagt tunnt, nästan som smörpapp. Dock är den lätt, fruktansvärt lätt! Och går att packa ner till nästan ingenting! Gick lätt att packa ner i den lilla packpåsen.
Testade igår att ligga ute i en och en halvtimme på ett liggunderlag av cellplast. Ett helt vanligt som går att köpa var som helst. Temperaturen ute var -3C och en aning fuktigt i luften. Inget tält användes utan jag låg under bar himmel. I sovsäcken hade jag t-shirt i ull, en tubhalsduk, tunna ullstrumpor, boxers och en relativt tunn mössa (ullmössa).
Till att börja med frös jag lite om tårna, men efter ett tag hade jag fått upp värmen och hade det mer än behagligt, till och med varmt! Nu är det här "testet" inte något bra test, men tänkte att det iaf kan ge en indikation av vad säcken klarar. I helgen kommer jag sova i tält och testa säcken lite bättre. Trivs jag med den så behåller jag den. Annars chansar jag på en cumulus.
Gällandes dragkedjan hade jag inga problem med att den fastnade eller liknande, tvärtom, den funkade hur perfekt som helst.