Inte ett ev 2 men ett evo direct
Hilleberg klarar alla förhållanden som kan råda i fjällen i ytterst extrema extremfall, EV2 är overkill.
Jag har varit med om att 7 av 7 hillebergtält har fått bågarna avbrutna i en fallvind i norska fjällen... så jag vet inte om hilleberg överlever allt, tror inte att några tält gör det.
Om man tittar på priset på ett MHW EV 2, så ligger det dryga tusenlappen över de billigare hilleberg, och under de dyrate hilleberg, (addnature ger dessutom ett presentkort på en tusing om man köper ett ev 2), så för det priset så är det ju klart ett alternativ.
Vill man bara ha nåt som funkar i de svenska fjällen, så behöver man inte heller lägga ner stålarna på ett hilleberg- jag skulle i så fall titta på Fjällräven Akka eller bergans compact: tycker inte hilleberg ger så mycket värde för pengarna, det handlar mest om ett inarbetat varumärke och en hutlös prissättning.
Jag gillar siglewall-tälten:inget irriterande och hängigt innertält, ofta vit och ljus insida, och enkel konstruktion att slå upp, dessutom självstagande så man slipper leta perfekta tältplatser.
Har inte haff ett ev 2 men väl ett MHW EVO Direct i 5 månader i afrika. Schysst pris på addnature, 4000, och ett bra tält, trodde jag. Beskrivningen säger följande: " This lightweight, durable, two person, four season expedition tent "....
efter 5 mån i afrika (i platt terräng!) hade bågarna spruckit på 3 ställen, och dragkedjan i dörren pajade ,en ganska kritisk del på ett singlewall-tält...
Annars ett mycket trevligt tält, men kvaliten höll inte alls vad de lovade.
Jag har också ett annat tält, ett bibler fitzroy. Konstruktionen skiljer sig från EV 2 genom att det är 4 bågar istället för 3, och att bågarna träs i inifrån, vilket kan vara knepigt vid kasst väder.
Uppsättningen av mitt EV direct var klockren och snabb- bara hakar för bågarna, så det var uppsatt på 2 min!
Inga problem med Ev 2 i svenskt fjällväder sommartid- det har nog tillräckligt med ventilation. mitt mhw var okej förutom i de allra varmaste länderna.
lycka till, och hoppas man får se lite fler annorlunda tält i de svenska fjällen!