Mountain Equipment Helium Dragonfly

Re: Tält

Hans: Tja.. många bäckar små.. ett halvt kilo är ju ingen försumbar besparing tycker jag men alla är vi olika. Lättviktspresenning har jag redan :)

Jörgen: Japp, ska definitivt fortsätta med tarpturerna i mer skyddade miljöer. Kanske inte just för att slippa kondens eller för viktens skull, men mer för att det känns som om man kommer ännu närmare naturen så.

Re: Re: Tält

Fredrik Öhman; sa:
Jörgen: Japp, ska definitivt fortsätta med tarpturerna i mer skyddade miljöer. Kanske inte just för att slippa kondens eller för viktens skull, men mer för att det känns som om man kommer ännu närmare naturen så.
Ja, för mig är det två olika användningsområden: På korta turer i skyddad mark är det iofs inte nödvändigt att kapa ett (halv-)kilo genom att ta en presenning eller köra "barbacka", men det ger en härlig känsla. På fjället däremot ger viktbesparingen mer komfort, men måste vägas mot obehaget att inte ha ett riktigt tält, där jag tycker att tältet vinner i längden.

Har du kollat internationella hemsidor? Där kanske du kan få bättre priser på solo-tälten (ffa engelska friluftsförsäljare brukar vara insatta i UL/bergslöpningssortimentet)
[Ändrat av Strykarräven 2005-10-06 kl 10:51]

NUI; sa:
Luftigheten ger minimala problem med kondensen, det stora dagliga (nattliga?) problemet med alla tält. Dvs att de är täta när de inte behöver vara det.
Jörgen

Jörgen, jag förföljer dig inte i de olika trådarna, vill bara klargöra det först:)

Men alltså... kondens i tält är ärligt talat nåt jag aldrig upplevt. Förstår inte för mitt liv hur det går till när man får problem med kondens i tältet. Senast i somras sov vi två vuxna och en hund i mitt HB Unna i en vecka i fjällen. Det regnade varje natt och lite på dagarna, men nån kondens var det inte tal om. Var förra helgen med ett Stalon GT på 4-dagars tur, inga som helst problem med kondens där heller.

ps. håller på och tittar på en tarplösning också ;) ds.

öringen; sa:
NUI; sa:
Luftigheten ger minimala problem med kondensen, det stora dagliga (nattliga?) problemet med alla tält. Dvs att de är täta när de inte behöver vara det.
Jörgen

Jörgen, jag förföljer dig inte i de olika trådarna, vill bara klargöra det först:)

Men alltså... kondens i tält är ärligt talat nåt jag aldrig upplevt. Förstår inte för mitt liv hur det går till när man får problem med kondens i tältet. Senast i somras sov vi två vuxna och en hund i mitt HB Unna i en vecka i fjällen. Det regnade varje natt och lite på dagarna, men nån kondens var det inte tal om. Var förra helgen med ett Stalon GT på 4-dagars tur, inga som helst problem med kondens där heller.

What can I say? Du måste ha blivit bortglömd när det delades ut svettkörtlar och lungvävnad. Och jag fick väl det du inte fick...:)

Anledningen till alla ventiler på tält är ju att man försöker få bort den fukt som produceras i tältet. Man brukar säga att kroppen förlorar en halv liter vätska under en natt. Det mesta genom utandningsluften.

Denna tar vägen någonstans. Normalt är tältduken det som stoppar. Är förhållandena de rätta kondenseras vattenångan på insidan av yttertältet. Min erfarenhet är att det alltid bildas kondens av detta slag. Undantaget är när det blåser mycket kraftigt eller är så varmt att tältduken inte är en kallare yta än luften inne i tältet.
Är det andra som heller aldrig upplevt kondens i ett tält?

Jörgen

NUI; sa:
öringen; sa:
NUI; sa:
Jörgen

What can I say? Du måste ha blivit bortglömd när det delades ut svettkörtlar och lungvävnad. Och jag fick väl det du inte fick...:)

Anledningen till alla ventiler på tält är ju att man försöker få bort den fukt som produceras i tältet. Man brukar säga att kroppen förlorar en halv liter vätska under en natt. Det mesta genom utandningsluften.

Denna tar vägen någonstans. Normalt är tältduken det som stoppar. Är förhållandena de rätta kondenseras vattenångan på insidan av yttertältet. Min erfarenhet är att det alltid bildas kondens av detta slag. Undantaget är när det blåser mycket kraftigt eller är så varmt att tältduken inte är en kallare yta än luften inne i tältet.
Är det andra som heller aldrig upplevt kondens i ett tält?

Jörgen

Jag har upplevt kondens i tält, men jag har aldrig haft problem med det. Självklart blir det lite kondens, men för mig har det aldrig varit ett problem

öringen; sa:
Senast i somras sov vi två vuxna och en hund i mitt HB Unna i en vecka i fjällen.
Släng ut hunden i absiden så ökar risken för kondens, åtminstone om de två vuxna är på humör...

Ni osvettiga människor lever ett avundsvärt liv, men för somliga verkar detta med kondens vara väldigt laddat (inte riktat mot någon i denna tråd!). Om t ex H-berg Nallo hör man ofta att det är så dålig ventilation etc så kondensen blir ett problem, men jag håller inte med, trots att jag är en "svettis". Öppnar man så mycket att all kondens ventileras ut, tycker jag att kalldraget tar över och förstör komforten på sitt sätt. Det är svårt att ventilera ut varm fuktig luft utan att ventilera in kall torr luft. Lösningen kanske är väldigt ventilerande tält och feta sovsäckar så man håller värmen, men då tappar man hela viktvinsten med lätta grejer.

Strykarräven; sa:
öringen; sa:
Senast i somras sov vi två vuxna och en hund i mitt HB Unna i en vecka i fjällen.
... Lösningen kanske är väldigt ventilerande tält och feta sovsäckar så man håller värmen, men då tappar man hela viktvinsten med lätta grejer.

Ett väldigt ventilerande tält är min tarplösning, som är en mycket lätt lösning. Mitt innertält/myggskydd är vindtätt och släpper ut ånga bra.

Skillnaden mot ett vanligt tält är den att metoden innebär att jag kan ventilera väl och slipper kondens när vädret är godartat. Vilket jag inte gör med ett tält. Det är ju s a s alltid i värsta stormläge. Men om vädret tillåter tycker jag att man skall sova med alla ytterdörrar öppna i sitt tält.

När det är hårdblåst och regn och jag spänner ned alltsammans mot marken så får jag (förmodligen) kondens. Än så länge har jag inte haft kombinationen, utan bara blåst eller bara regn. Om det bara regnar kan man ju ventilera för fullt och om det blåser hårt blåser vattenångan bort.

Jörgen

Re: Re: Re: Tält

Strykarräven; sa:
Ja, för mig är det två olika användningsområden: På korta turer i skyddad mark är det iofs inte nödvändigt att kapa ett (halv-)kilo genom att ta en presenning eller köra "barbacka", men det ger en härlig känsla. På fjället däremot ger viktbesparingen mer komfort, men måste vägas mot obehaget att inte ha ett riktigt tält, där jag tycker att tältet vinner i längden.

Har du kollat internationella hemsidor? Där kanske du kan få bättre priser på solo-tälten (ffa engelska friluftsförsäljare brukar vara insatta i UL/bergslöpningssortimentet)
[Ändrat av Strykarräven 2005-10-06 kl 10:51]

Det är precis så jag tänker också. Det ger både komfort och säkerhet att ha ett "riktigt tält" att krypa in i om det skulle bli oväder, speciellt på försommar/höstturer.

Har spanat in de engelska hemsidorna, och där finns ju en hel del! Många okända märken för mig dock. Dyra fraktkostnader, men å andra sidan är det ju otroligt billigt att flyga till Storbritannien numera och kombinera nytta med nöje :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutad Mountain Equipment Helium 600 Bo och sova 20
lovni Mountain Equipment Aerostat Synthetic Bo och sova 14
johanzell Mountain Equipment vs Roberts.pl Bo och sova 4
KarlK86 Mountain Equipment Glacier 500 Bo och sova 5
timothy_s Marmot eller Mountain equipment sommarsäck? Bo och sova 3
filto338 mountain equipment Bo och sova 2
ssundin Mountain Equipment Co-Up sovsäck Bo och sova 5
UsedToBeNice Mountain Equipment Firewalker III på Vintern Bo och sova 1
avslutat_medlemskap_2501 Mountain Equipment Marathon Bo och sova 2
glanne Haglöfs/Mountain Equipment dunsovsäckar Bo och sova 6
Performance Mountain Equipment sovsäck Bo och sova 5
grodanbolle Mountain Equipment sovsäckar? Bo och sova 5
Ka-Ka Mountain Equipment Dreamcatcher 750 Bo och sova 4
Django Mountain Equipment Firewalker 1 Bo och sova 5
duvillno Mountain Equipment Iceline Bo och sova 2
Farbrorvattenmelon Mountain Equipment Skyline? Bo och sova 0
duvillno Dunsovsäck(Mountain Equipment??) Bo och sova 12
Mountain Equipment Dewline Bo och sova 9
651222 Erfarenhet Mountain Equipment sovsäckar Bo och sova 3
RolandF Mountain hardvare rook -18 Bo och sova 0
Skogskungen Mountain Hardwear Phantom 32 Long Backcountry Green Bo och sova 7
maaacus Mountain Hardwear Skyledge 3 DP Bo och sova 4
Caminista Vikt o kvalitet på Mountain Hardwear Fairview 40 sovsäck? Bo och sova 2
Shamrock Mountain Hardwear Optic vs. Marmot Traillight? Bo och sova 2
Annina Mountain Hardwear Lamina 35 Bo och sova 2
fuchs mountain hardwear driket 2 Bo och sova 5
Muikku TÄLT SCANDINAVIA 6-MAN Mountain Classic Bo och sova 1
bensson Mountain HardWare EV2 stromlinor Bo och sova 1
alexs Marmot Grid eller TNF Mountain 25? Bo och sova 1
Dbang Mountain hardwear ev2 Bo och sova 8
Henke stj Mountain Hardwear Bo och sova 1
Morgan Mountain Hardwear tält Bo och sova 8
josea_84 mountain hardwear Phantom 0 Long Bo och sova 1
cyanopsis Hilleberg Nallo 2 vs Mountain Hardwear Skyledge 2 Bo och sova 20
Knut2 Hilleberg Unna vs Mountain Hardwear Skyledge Bo och sova 1