Mountain Equipment Helium 600

Helium

Mezzner; sa:
Aha, sökte på Addnature men var väl lite halvblind...

Nån som kan säga nåt om längden?
Jag är själv 191 cm, och får bra plats i åtminstone vissa standardsäckar. Marmots säckar behöver jag enligt beskrivningen i Long-utförande, men det kanske är typiskt att de tillverkar som har två varianter oftast har rätt korta säckar som "normal".

Tror inte alls att standardlängden räcker på en Helium, mina 189cm var för långa i alla fall i 250 versionen, men samma mått, saknade även en bra termokrage mössa gäller!!!!!!

På ME:s hemsida står det inget om dunfylld krage i 250:an, vilket det gör på 600:an. Antar att det är detta du upplevt, Hans G. Jag tyckte också att Heliumsäckarna verkade vara en bra balans mellan pris och prestanda, ungefär som jag generellt sett på MEs säckar de senaste åren, när övriga tillverkares priser skenat. Synd om ME skenar efter.

Mina 184 cm var omöjliga att få ned i en "standard" ME-säck, så XL var absolut att föredra.

avslutad210712; sa:
Ja tack. Tar du en check utan täckning :)

Njae... jag gissar att du faktiskt kan ha en check utan täckning, och att köpslå med saker man faktiskt har går ju emot hela tanken.
Så vi säger väl 1000 spänn i 30-kronorssedlar?

Hur som helst känns det lite skönt att världsbalansen är återställd och Robert's åter gör de mest prisvärda lyxsäckarna. Ska gå in i garderoben och gosa lite med min i eftermiddag :)

Re: Helium

glanne; sa:
Mezzner; sa:

Jag är själv 191 cm, och får bra plats i åtminstone vissa standardsäckar. Marmots säckar behöver jag enligt beskrivningen i Long-utförande, men det kanske är typiskt att de tillverkar som har två varianter oftast har rätt korta säckar som "normal".

Tror inte alls att standardlängden räcker på en Helium, mina 189cm var för långa i alla fall i 250 versionen, men samma mått, saknade även en bra termokrage mössa gäller!!!!!!

Mina futtiga 173 cm ligger gott i standardlängden men med någon dryg decimeter till så blir det förmodligen för kort. 600-modellen har både dunfylld krage och en bra huva. Säcken är riktigt skön!!

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Helium

tiddelipom; sa:
glanne; sa:
Mezzner; sa:

Mina futtiga 173 cm ligger gott i standardlängden men med någon dryg decimeter till så blir det förmodligen för kort. 600-modellen har både dunfylld krage och en bra huva. Säcken är riktigt skön!!

Sluuuuuuuta plåga mig. Inse att jag var i kontakt med addnature tidigare och de kunde ordna fram två av fjolårets färg (de nämde dock inte till vilket pris) men fåfäng som man är så ville man invänta årets färg/modell eftersom jag lika inte behöver säckarna förrän till sommaren.

*Ställer mig i hörnet med dumstruten påsatt*

Nordesjö; sa:
Hur som helst känns det lite skönt att världsbalansen är återställd och Robert's åter gör de mest prisvärda lyxsäckarna. Ska gå in i garderoben och gosa lite med min i eftermiddag :)
Det är hög tid att komma ut ur garderoben nu, därav denna hemsidas namn!

Det är hög tid att komma ut ur garderoben nu, därav denna hemsidas namn!

Så länge folk kan promenera på Riddarfjärden stannar min Robert's i garderoben.

avslutad210712; sa:
Inse att jag var i kontakt med addnature tidigare och de kunde ordna fram två av fjolårets färg ...

Känner igen det där. Jag missade tusen spänns rabatt på en bärstol från Norröna på Äventyrsmässan bara för att jag inte kunde bestämma mig i tid. Och sen var det den där lampan på Ikea som var tagen ur sortimentet när man väl skulle köpa, och Höganäs Apollomuggar, och...
De vill att man ska köpa på en gång, de där jäklarna.

Kan du tänka dig syntet?

Om du kan tänka dig syntet kunde ju "Marmot pounder plus" vara ett alternativ. Säcken väger något mindre än "ME Helium 600" (nämligen 963ggr) och har en komforttemperatur för män på -4 jämfört med Helium 600:s -7. Säcken finns inte i någon butik i Stockholm i alla fall så jag fick specialbeställa den från addnature för 1600:-. Klart prisvärt enligt mig!

Re: Re: Re: Helium

avslutad210712; sa:
tiddelipom; sa:
glanne; sa:
Mezzner; sa:

Sluuuuuuuta plåga mig. Inse att jag var i kontakt med addnature tidigare och de kunde ordna fram två av fjolårets färg (de nämde dock inte till vilket pris) men fåfäng som man är så ville man invänta årets färg/modell eftersom jag lika inte behöver säckarna förrän till sommaren.

*Ställer mig i hörnet med dumstruten påsatt*

Nåja ... det kan kanske vara en tröst om jag berättar att med formen och den ljust gröna färgen .. och säcken igendragen upptill ... så ser man ut som en fullt naturtrogen jättelik kopia av en björkspinnarlarv. Goda vänner (f.d.?) har erbjudit sig att ordna med antennspröt för att göra bilden komplett och redo för gissningstävlan i "Ett med naturen" :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fredrik Öhman Mountain Equipment Helium Dragonfly Bo och sova 20
lovni Mountain Equipment Aerostat Synthetic Bo och sova 14
johanzell Mountain Equipment vs Roberts.pl Bo och sova 4
KarlK86 Mountain Equipment Glacier 500 Bo och sova 5
timothy_s Marmot eller Mountain equipment sommarsäck? Bo och sova 3
filto338 mountain equipment Bo och sova 2
ssundin Mountain Equipment Co-Up sovsäck Bo och sova 5
UsedToBeNice Mountain Equipment Firewalker III på Vintern Bo och sova 1
Joakim Ambrosson Mountain Equipment Marathon Bo och sova 2
glanne Haglöfs/Mountain Equipment dunsovsäckar Bo och sova 6
Performance Mountain Equipment sovsäck Bo och sova 5
grodanbolle Mountain Equipment sovsäckar? Bo och sova 5
Ka-Ka Mountain Equipment Dreamcatcher 750 Bo och sova 4
Django Mountain Equipment Firewalker 1 Bo och sova 5
duvillno Mountain Equipment Iceline Bo och sova 2
Farbrorvattenmelon Mountain Equipment Skyline? Bo och sova 0
duvillno Dunsovsäck(Mountain Equipment??) Bo och sova 12
Mountain Equipment Dewline Bo och sova 9
651222 Erfarenhet Mountain Equipment sovsäckar Bo och sova 3
RolandF Mountain hardvare rook -18 Bo och sova 0
Skogskungen Mountain Hardwear Phantom 32 Long Backcountry Green Bo och sova 7
maaacus Mountain Hardwear Skyledge 3 DP Bo och sova 4
Caminista Vikt o kvalitet på Mountain Hardwear Fairview 40 sovsäck? Bo och sova 2
Shamrock Mountain Hardwear Optic vs. Marmot Traillight? Bo och sova 2
Annina Mountain Hardwear Lamina 35 Bo och sova 2
fuchs mountain hardwear driket 2 Bo och sova 5
Muikku TÄLT SCANDINAVIA 6-MAN Mountain Classic Bo och sova 1
bensson Mountain HardWare EV2 stromlinor Bo och sova 1
alexs Marmot Grid eller TNF Mountain 25? Bo och sova 1
Dbang Mountain hardwear ev2 Bo och sova 8
Henke stj Mountain Hardwear Bo och sova 1
Morgan Mountain Hardwear tält Bo och sova 8
josea_84 mountain hardwear Phantom 0 Long Bo och sova 1
cyanopsis Hilleberg Nallo 2 vs Mountain Hardwear Skyledge 2 Bo och sova 20
Knut2 Hilleberg Unna vs Mountain Hardwear Skyledge Bo och sova 1
myggan i tältet Mountain Hardwear Bo och sova 2
Läraren Mountain Equipement Dragonfly XT Bo och sova 0
VH MHW Mountain Jet Bo och sova 1
samme83 Mountain Hardwear Laser Bo och sova 0
XmadiceX Mountain Hardwear EV2? Bo och sova 2
mani3393 Gör Mountain Hardware bra sovsäckar? Bo och sova 6
Telislinkan Mountain Hardwear tält Bo och sova 2
bergenudd Var finns Mountain Hardwear Trango? Bo och sova 2
tango är detta ett bra tält: mountain hardwear nightvision? Bo och sova 3
mahj Mountain Hardware Annapurna? Bo och sova 5
pqrstuv Mountain Hardware Solitude Bo och sova 3
Olof.H Mountain Hardwear T2 Ultra Bo och sova 0
-Sampo Mountain Hardwear Weather Station Bo och sova 0
surfban mountain hardwear trango 3.1 Bo och sova 9
fande Mountain Hardwear Bo och sova 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg