Det ar gott om guider och komersiella expeditioner. Var dock valdigt noga med vem du valjer sa du slipper en David Sharp ending...
De stora och bra foretagen som slapar upp turister pa Everest tar dock bra betalt. Ca 50.000 USD och uppat. Sett i ett stort perspektiv ar det dock billigt givet riskerna personalen tar (som ar grymt underbetald). ska man nog vardera livet hogre an pengar sarskillt om man inte har kunskap att ta hand om sig sjalv pa 8000m.
Project Himalaya
Seven Summit Club
Adventure Consultants (dyrast)
Mountain Madness (skulle jag valja om jag var rookie Benegas rules)
HIMEX Russle Brice
detta for att namna nagra
Jag skulle gissa att det kommer kosta ca 80K usd for allt for jag gisar att du inte har dun suit etc. Jag personligen vill inte och kn inte lamna nagra rad om denna typ av tur men kan bara saga att jag inte skulle kora en budget resa, Everest ar fel stalle att spara pengar pa.
Den stora fragan ar val av du ska dit och gora?
Nu låter detta säkert urlöjligt men jag och några grabbar hade tänkte cykla ner och ja... klättra
Om det är så dyrt som du säger så får man väl hoppa, finns det andra billiga alternativ där i trakterna som inte alls kostar så mycket?
Finns det inget som heter "Klättra på egen risk" som inte kostar något utan man klättrar själv.