Mount Everest BC trekking hösten 2005?

Hej.

Jag kommer i augusti att åka till norra Indien under sju månader. Jag planerear att åka till Katmandu i tidig början på september eller t.o.m. slutet på augusti för att trekka EBC. Jag har ca 30 dagar på mig att spendera på denna resa. Jag har inte bestämt vilken väg jag ska ta eller om jag tänker gå med guide. Jag har trekkat en del i klippiga bergen, men aldrig varit i bergen i upp till 30 dagar. Så jag behöver även hjälp med hur jag ska planera packning, mat och backpacks. Jag räknar med att lägga allt mellan 16-21 dagar på själva hajken enligt mina beräkningar. Är det rimligt eller kanske t.o.m. för länge?
Det är ju lätt att se på en karta vilka leder man kan ta, men vilken är vackrast och mest utmanande?
Är det ngn som vill hänga på eller som kan hjälpa mig med mina funderingar.
Jag är öppen för flera förslag.

Emma

....

Låna nån guidebok, exempelvis så har Lonely Planet en bra bok om just trekking I Nepal. Dom har även föreslagna rutter.....

Sherpa

Hej,

Jag har för mig att det finns krav på att bärare SKALL hyras om du skall in i området.
Oavsett vad man tycker om det.
Jag har en kompis som varit med på två Mount Everest-exp och som senare varit där som "privat-person" och han bekräftade det.
Kan hända beror det från vilken sida man går in i massivet.

Re: Sherpa

andersgunnare; sa:
Jag har för mig att det finns krav på att bärare SKALL hyras om du skall in i området.

Inte alls, vandring till Everest utan gajder eller bärare har varit tillåten sedan sextiotalet. Däremot finns vissa områden där det krävs att man går i grupp och har en sardar (gajd), t ex Manaslu-runt-vandringen.

Idag verkar de flesta besökarna till Khumbu flyga till Lukla. Därifrån är det ca en vecka till EBC, vilket rymmer viss tid för acklimatisering något som är alldeles nödvändigt.

Bästa stället för att fiska aktuell info är http://www.yetizone.com/wwwboard/wwwboard.htm

Per

Tack för tipsen

Hej hej,
tack för länktipset.
Jag kommer att åka den 17 augusti och jag ser verkligen fram emot det.
Hör av er om ni vill hänga på! Jag har en guide och en sherpa och all utrustning inkluderad till bra pris.

Soliga hälsningar
Emma

Hej,
jo jag undrar lite om väderförhållandet. Hur mycket skiftar det egentligen. Jag har hört olika riktlinjer, men är mer nyfiken på regn och rusk än temperaturer. Jag skall ju gå i augusti, så monsuen är väl i sitt slutskede då, så jag oroar mig lite för att jag skall packa med mig för lite.

Emma

Hej!

När jag var där i april/maj så varierade vädret väldigt mycket. Ofta var det klart och fint på förmiddagarna för att sedan bli molnigt på eftermiddagarna. På nätterna var det ofta minusgrader och då det inte finns värme på rummen i lodgerna och dessa är ganska dåligt isolerade blir det rätt kallt. En bra sovsäck och mössa är att rekommendera :)

Tyvärr har jag ingen erfarenhet av vädret i aug/sept men har du med dig underställ och förstärkningsfleece + skalkläder tror jag nog att du klarar dig utmärkt! Och glöm inte mössa och vantar!

Om du vill du se lite bilder från trekken har jag några här (tyvärr okommenterade):

http://medlem.spray.se/ul040/Nepaltrek2005/index.html

/Ulf

Jag kommer i augusti att åka till norra Indien under sju månader. Jag planerear att åka till Katmandu i tidig början på september eller t.o.m. slutet på augusti för att trekka EBC.

Om det är så att du ska runt i indien först så kan det vara av intresse att i princip allt går att få tag på i Kathamndu. Kvalitén varier och så även priset. Men det finns ingen anledning att köp allt hemma och sen släpa runt det i indien i ett halvår. Res lätt och köp de varma kläderna när du kommer till nepal. Sätt av två dagar till Kathmandu så slipper du tokstressa dig igenom inköpen. Det som man väl vill ha med sig som man vet funkar är ryggsäck, regnställ och vandringskängarona.

början på september eller t.o.m. slutet på augusti för att trekka EBC.

Monsunen flyttar sig väl lite hi o dit men jag tror att september brukar räknas som monsuntid fortfarande. Ta med regnkläder!

Jag har ca 30 dagar på mig att spendera på denna resa. Jag har inte bestämt vilken väg jag ska ta eller om jag tänker gå med guide. Jag har trekkat en del i klippiga bergen, men aldrig varit i bergen i upp till 30 dagar. Så jag behöver även hjälp med hur jag ska planera packning, mat och backpacks.

Du bär dina kläder och din sovsäck. Inget mer. Mat och boende finns. Du behöver inte ens bära snacks mer än för dagen om du kan nöja dig med standardgodis typ snickers som säljs i varenda lilla stuga i hela området. Detta gör att man inte behöver bärare egentligen. Förutsatt att du inte tänker tälta...

Jag räknar med att lägga allt mellan 16-21 dagar på själva hajken enligt mina beräkningar. Är det rimligt eller kanske t.o.m. för länge?

Vi hade satt av 28 dagar, använde 21 och då var vi igneom de flesta dalarna utan vandringen in/ut till Lukla. Det tar extra tid. Vi var i Chukkung, basecamp, Gokyo, var sjuka 5 dagar. Men gick rätt långt ett par dagar. jag tycker 3 veckor låter rimligt. Men om du har så gott om tid att du kan sätta v 30 så ta dig tiden. Många har två veckor, blir sjuka och så skiter sig planen. Räkna med att du blir sjuk ett par dagar för det är väldigt vanligt och om du har en buffer på ett par dagar så förstör det inte din tur. Vi vart både magsjuka (1 dag) och feber/förkylning (4+1 dagar).

Det är ju lätt att se på en karta vilka leder man kan ta, men vilken är vackrast och mest utmanande?

Fint är det överallt =)
Prata med folk du möter, och se till att ha dagar över för dagsturer så att du kan njuta av att bara lalla runt o se på utsikten och inte behöva presssa vidare till nsäta stuga varje dag.

Fråga mer om det är något, jag var själv rätt förvirrad innan jag åkte dit i höstas. Men allt ordnade sig =)

/D

Tusen tack!

Tusen tack för dina fina tips och råd. Det var hjälpfullt. Precis vad jag ville veta. Visste inte hur bra utbudet var i katmandu på utrustning, men nu känns det bättre när det gäller både hur jag ska packa och vad jag ska ha med mig för utrustning.

Hälsningar Emma

politiska läget?

Hade själv tänkt att åka till Nepal i år fast senare, framemot slutet av oktober/mitten på november. Undrar nu hur det är med oroligheterna i landet och då längs leden till Everest BC? Kan man vandra ensam eller är det stor risk att bli utsatt för överfall om man är ensam.

Om du ska göra EBC treken i oktober/november så kommer du nog inte att känna vara speciellt mycket ensam, det är fullt med folk överallt då eftersom det är högsäsong. Jag gick den förra året (då i sällskap med två andra). Sällskapet var ju trevligt att ha men inte som garanti mot överfall utan som säkerhet om man trillar och bryter foten eller dylikt på något utsatt ställe. Gå ensam du omdu känner för det, tror inte att det är någon fara. Om du inte vill gå ensam kan du säkert hitta någon att knalla med.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RosenbergAlexander Mount Everest base camp + kalapattar Trekking 8
kristofer_wallmark Vad gör Mount Everest så svårt? Trekking 35
Carl.Gustafson Mount Kenya solo utan guide? Trekking 1
MonicaKa Indonesien, Lombok: Mount Rinjani Trekking 4
havsband Mount Kinabalu - upp&ner på en dag Trekking 8
Rosen1 Klättra mount Triglav Trekking 5
strapatzaren Pengar - kontanter - på Mount Evereste Base Camp Trek Trekking 5
barf Packning på Mount Kenya Trekking 6
Calle_L Mount Agung, Bali Trekking 0
Performance Mount Blanc Trekking 2