mount blanc

är det nån som vet om det kostar nåt att klättra upp på mount blanc?
vilken led som är bäst,vilken tidpunkt på året är bäst.

mvh morgan

Tips!

Hej!

Ser att Du inte får några svar på din förfrågan.

Prova lägg in den i forum "Trekking" istället. Där tror jag Du har större chans.

Mvh
Bert

eller...

lägg in den under alpin klättring eller klättring. Fast det har redan skrivits en hel del om mont blanc i dessa forum tidigare så svaret kanske redan finns där!

Själv har jag svårt att tänka mig att det är någon som står och tar betalt men å andra sidan är det nog inte så vanligt att folk knallar från dalen och upp. Många brukar ta någon kabinbana eller tåg en bit och den kostar naturligtvis.
Ingen aning vilken led som är bäst eller vilken årstid som gäller. Det är naturligtvis mer komplicerat att klättra på vintern än sommaren, men å andra sidan mindre folk och kanske mindre stenras.

Lycka till
/H

Kanske lite sent men...

1995 besteg jag Mont Blanc. Då gick jag den "kortare" vägen via Aiguille de Midi. Om jag inte minns fel betalade jag ca:

Hyra av Alpin utrusntning (=måste) komplett med Alpina kängor, stegjärn, yxa, sele och rep (ca 500 SEK)

Teleferique till Aiguille de midi t.o.r (ca 200SEK)

Boende vandrarhem Aiguille de midi (ca 200SEK)

Man kan även ha guide (vilket rekommenderas i fall det är första turen)

Priserna lär ju gått upp sedan -95, det var ju ett tag sedan.

Vad gäller tidpunkt på året kan man väl säga att det i stort sätt alltid är minusgrader och snö. Jag tror att det är behagligast att gå under sommaren, men även det kan vara vanskligt. Det var ju en tragisk incident för några år sedan då det varit rejält varmt några dagar och så frös det på igen så att hela berget blev till is. Ett helt gäng tappade fästet och föll ner för berget. Agusti är ju semestermånad där nere och det är normalt mycket folk ändå...

/J

Pris för guidning

Jag ser att det kommer att kosta åtminstone 1000 kronor för hyra av utrustning, logi och transport, men vad kostar egentligen guidning? Jag anar att det är här den stora kostnaden ligger. Någon som har några prisuppgifter?

Joakim

3-4000 FFR

Hej

Standardkostnaden för en guide som tar två kunder är 3-4000 FFR (ca 5000 kr). På det kommer ev boende, mat och trp.

Lev!

Ola Orädd

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg