Mottagning i skog?

Jag funderar på att skaffa en gps att använda vid cykling/vandring i skog. Vad har ni för erfarenheter av mottagning i skog? Är mottagningen så dålig att gps:en inte är användbar?

Jag är främst intresserad av följande garmin-modeller:
Geko 201, Foretrex 101, eTrex Venture och gps 60?

Tack.

Mottagning

Mottagningen på gps:er med inbyggd antenn fungerar bäst med fri "sikt" mot himlen men är inte skogen alltför tät så funkar det bra.

Är det tät granskog, lövskog eller allra värst tät lövskog med blöta löv så kan det uppstå problem med signalmottagningen.

En gps med "extern" antenn som Gpsmap 60 serien har en bättre mottagning vid dåliga förhållanden än de med inbyggd antenn.

Tror att Gps 60 har utgått ur Garmins sortiment men den kanske fortfarande går att få tag på i butik eller begagnat......

Mvh,
Pelle.

Stor skillnad

Om du satsar på en GPS med SirfStarIII mottagare så är det markant bättre mottagning i skog och under andra svåra omständigheter. Exempel på sådana är Garmins med "x" i namnet. T.ex. GPSmap 60CSx

Re: Mottagning

zeromaker; sa:
Tror att Gps 60 har utgått ur Garmins sortiment men den kanske fortfarande går att få tag på i butik eller begagnat......

Tack för ditt svar, Pelle. Jag nämnde gps60 eftersom jag funderar på begagnat.

jasy; sa:
Om du satsar på en GPS med SirfStarIII mottagare så är det markant bättre mottagning i skog och under andra svåra omständigheter. Exempel på sådana är Garmins med "x" i namnet. T.ex. GPSmap 60CSx

Tack för förslaget. Problemet är bara att de kostar betydligt mer än jag har råd med... Frågan är alltså om det är någon mening att köpa en enklare variant eller om de är värdelösa i skog.

Tror ni att mottagningen är bättre med en liten (ex geko) som man kan fästa på axeln, än en stor (ex gps60) som man har i ryggsäcken?

Vad jag har förstått så innehåller geko, foretrex och etrex samma slags antenn. Betyder det att de har samma mottagning?

Jag har en GPSMap 60 CSx, en eTrex Venture och en Geko 201. CSx har förstås överlägset bäst mottagning i skog. Sedan tycker jag att Venture är lite bättre än Geko, men det är kanske mer en känsla, för jag har aldrig gjort någon ordentlig jämförelse, d.v.s. haft båda med mig samtidigt.

Tittar man på http://www.garmin.com/products/gps60/ så finns det inget som tyder på att Garmin slutat tillverka 60 (utan map), men det är möjligt att den inte finns ”överallt” för den är nog ingen storsäljare jämfört med map60CS och map60CSX.
Dustin Home http://www.dustinhome.se/dacsaportal/ har 60:an liksom Hjertmans http://www.hjertmans.se/
Det skiljer ynka 5 kronor i pris men Dustin Home levererar fraktfritt.

Letar man efter en begagnad GPS så finns det Garmin 12, 12 XL, 12CX, och 12 map (rätt så ovanlig) som fortfarande står sig bra, och det borde finnas många på begagnatmarknaden när ”12 ägare” byter upp sig till en GPS med färgkarta och USB.

Per Brune

Spinger med Gecko 201

Jag brukar sätta min gecko 201 vertikalt i vätskebältet. Det funkar normalt sett mycket bra. Håller man den horisontalt så är antennen på rätt håll (patch uppåt)..
Med många satelliter i staplarna så håller den kontakten bra på skogsvägarna, men om man springer in i skogen med 3 satelliter och tappar en är det inte mycket kvar.
I tät hög granskog är den (ingen trad. GPS) bra, men de flesta hade faktiskt denna typ av motttagare för bara 2 år sedan...
Jag tror inte du ska packa ner en 60 i packningen, men den funkar antagligen bättre än Gecko i sidoficka eller i bältet (samt har fler funktioner).

Gunnar

Jag har erfarenhet av eTrex Summit och GPS 60. Jag hade hoppats att den senare skulle vara väsentligt bättre, men i tät skog förefaller den ha nästan lika dålig mottagning som eTrex. Jag Om jag inte kan välja en Sirf-apparat skulle jag köpa en billig och framför allt liten mottagare, inte en så klumpig grej som GPS 60.

Det blev en geko 201 till slut. Jag har testat den i lite olika miljöer, dock inte den allra tätaste skog, och jag tycker den funkar bra. Dess otroligt lilla storlek gör att jag är helnöjd.

bjornm; sa:
Det blev en geko 201 till slut. Jag har testat den i lite olika miljöer, dock inte den allra tätaste skog, och jag tycker den funkar bra. Dess otroligt lilla storlek gör att jag är helnöjd.
Ett tips. (som jag själv missade med i början). Slå om den till avancerat läge för att se sattelitdata (himlen och staplar istf "progressbar") Detta gäller de flesta GPS. Jag nöjde mej i början med att få låsning, men inte att få många staplar (6-8st).
Väl i rörelse så kan man tillfälligt tappa en sattelit tillfälligt utan att det gör något, den kommer ofta tillbaka igen. Däremot har GPS svårare att synka upp på en ny om mottagning blir störd av att man rör sig. WAAS/EGNOS "kan" ge bättre noggrannhet, men drar mer ström. Den reserverar 2 staplar till dessa satteliter. Får man in dem så kan man få sannare felmarginal, men annars innebär det att man får in 2 färre vanliga..
http://www.clover.se har kablar för data och strömförsörjning (om du inte redan köpt det)

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg