Motorvägsbygge Mt Everst

Först trodde jag det var ett skämt när jag hörde det, men Kineserna är uppenbarligen allvarliga med att bygga en motorväg upp till ett basläger på 5200 meter.

http://politiken.dk/udland/article327359.ece

Först stjäl de Tibet, plundrar, bränner, har ihjäl folk. Sedan tänker de vanhelga vårt största berg.

Kan man göra något??

Tja, det är ju svårt att påverka en stormakt, men jag tänker i alla fall undersöka om det överhuvudtaget är möjligt att bojkotta det här projektet.

Det var tråkigt att höra.

Ska man säga något till deras försvar så vore det antagligen att detta inte är särskilt märkligt med tanke på de vägar som finns i alper, eller i amerikanska områden med unik natur, topografi eller whatever.

Jag säger inte att de gör rätt, men vi västerlänningar kommer att få svårt med alla pekpinnar vi kommer att vilja vifta med de närmaste året oavsett om vi tänker tillrättavisa kineser, indier eller andra nationaliteter med "tillväxt". Det låter ju lite töntigt att brusa upp om nån tänker göra samma sak som man själv gjort.

Förvissor, du har helt rätt och jag skulle bli lika arg ifall det byggdes en bilväg genom Sarek (det gjorde till och med ont att skriva..). Jag blev bara upprörd för att Himalaya känns liksom lite heligt. Det rättfärdigas heller inte av att andra "heliga" naturområden runtom i världen har blivit exploaterade, om det så är av västerlänningar eller andra.

Det är inget nytt och har pågått allt sedan människan blev turist, så att säga, att det finns intressen i att göra förut otillgänliga områden lättare tillgängliga. Och det förtar liksom charmen av exotiska platser, plus att det är förödande för naturen. Fast i just det här fallet verkar det mest handla om att Kina vill bevisa att de är en stormakt om de lyckas få olympiska elden upp på Everest.

Det har väl varit uppe förut någonstans här i forumet, men Kinas och Indiens expansion och strävan att bli mer "västerländska" ÄR ett stort problem. Om rätt skulle vara rätt, skulle istället västländerna avindustrialiseras och miljöanpassas i mycket större utsträckning än vad som görs idag. IMHO.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg