När du passerat passet mellan Vuovres och Gähppo har du telefontäckning och kan beställa boende och middag i Saltoluokta (till dagen efter).
Mats skrev om nedfarter mot Pietsaure. Vi har tidigare tagit oss ner öster om Rumok vilket är brant och eländigt. Nästa år hade vi tänkt gå just Rasekgurra som vi kikarspanat mot från gamla kåtaplatsen vid nationalparksgränsen vid Avtusjjåhkå. Hur svårt kan det vara?
"Parkliknande strandskog" - gäller det även väster om Rumok?
Nu är det rätt många år sedan jag gick ner genom Rasekgurra men jag mindes att bäckravinkanten var rätt brant och att det på ett par ställen var dåligt med fotfäste på branterna samt att där fanns klippartier med vattenmättad mossa (= vanskligt). Sondera och gör egen bedömning. Bifogar en terrängskuggad bild från KSO.
NV Rumok är det rätt tät skog generellt. Minns att jag gick ner längs Gådonjirav nåt år och där är det mkt fjällbjörkskog SO om den jokken, men går man fram till stranden fanns det några viltstigar man kunde följa. Skulle säga att den parkliknande strandskogen ungefär börjar där "Rumok-jokken" rinner ned. Håller med dig om Rumok, inget bra ställer att gå ned. Gådonjirav var lättare.
/Mats
Rasekgurra:
Rumok: