Vårat eget fel?
Jag håller helt med om att man inte kan klandra den som blir påkörd.
Visst ligger det i vårat intresse att hålla oss synliga och hålla oss undan men vi kan ju inte mer än ha färgglaga kläder och paddla så gott vi kan.
Snacket om farleder är nästan alltid förvirrat från början till slut, det är ju inte direkt skoterleder på fjället det handlar om, platser som är självklart och tätt utmärkta och som man lätt kan undvika eller snabbt korsa.
Farled och farled egentligen, vad är det då?
Där båtarna åker? Båtar åker var dom vill, farlederna är bara ett sätt att visa lämplig färdväg i grunda eller svårnavigerade vatten och därmed mer intressant för segelbåtar och störra fartyg än för betydligt mer grundgående motorbåtar. Inte är väl segelbåtar den största faran på vattnet? Ska vi paddla på land? I grannens pool?
Paddla nära land? Bullshit. Jag paddlar mera från ö till ö, udde till udde osv än nära land, ofta mycket långt ifrån land. Får jag skylla mig själv?
Hur bred är farleden nord/syd på Ålands hav? Får man paddla till Åland? Kan vi inte bara dricka sprit och köra racerbåt som alla andra så blir det frid och fröjd igen? Sluta ställa till det liksom?
Jag vet mycket väl att en kajak syns väldigt dåligt ibland men alla förare av fordon, på vatten såväl som på land är skyldiga att hålla en sådan fart att dom kan upptäcka och undvika hinder och ser man inte en fem meter lång och en meter hör varelse som viftar men en två meter lång paddel så går det för fort helt enkelt och paddlaren kan ju inte gärna fly undan en snabb motorbåt.
Att väldigt många som sagt kör fullt riktigt nära för att sedan flina och hoppas på ett skådespel är en annan historia.
Märkligt att folk ska behöva tappa vettet så fort dom ger sig ut på sjön.
Tråkigt, djävligt tråkigt men svårt att göra något åt när vi dessutom ska hållas ansvariga. Ett exempel att vi är skurkar är en seglare som påstod att vi stör fågellivet mer eftersom vi kan komma och smyga oss på riktigt nära och då störa mer än ljudet, farten och svallet från motorbåtar. Vi är alltså även direkt skadliga för naturen där vi tyst och utan utsläpp tar oss fram för egen maskin enligt urgamla traditioner.
Jag ska fanimig sätta en nödraket på den försöker sänka mig.
/JL